8dbb4b9df4

تا پیش از همه گیری ویروس کرونا کسی تصویر نمی ­کرد که روزی پلاستیک در  نقش نجات دهنده بشر ظاهر شود. در ماه های اخیر تجهیزات بهداشتی پلاستیکی از قبیل دستکش، شیلد محافظ صورت، عینک ایمنی، کیت های نمونه گیری، ماسک و انواع افشانه های ضدعفونی کننده در کنار تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان نقشی کلیدی در کنترل شیوع بیماری کرونا در سرتاسر جهان بازی کرده اند. در ادامه مثال هایی از کاربردهای پلاستیک که می تواند به نجات جان انسان ها بیانجامد را خواهید خواند:

نقش پلاستیک در مهار ویروس کرونا

پلاستیک های یکبار مصرف:

با همه گیر شدن ویروس کرونا، تولید پلاستیک در جهان رشد بسیار زیادی داشته است به طوری که حتی در سخت گیر ترین کشورهای جهان هم که قوانین بسیار محدود کننده ای برای تولید پلاستیک وضع شده بود، اکنون و در پی رفع این محدودیت ها صنایع پلاستیک رونق بی سابقه ای پیدا کرده اند.

استفاده از وسایل بهداشتی یکبار مصرف مانند دستکش، کیسه های پلاستیکی، ظروف، قاشق و چنگال یکبار مصرف باعث کاهش قابل توجه نرخ انتقال ویروس شده و ضرورت انجام بسیاری از اقدامات آزاردهنده پیشگیرانه مانند ضد عفونی کردن مداوم سطوح را به حداقل می رساند.

از سوی دیگر برخی از محصولات پلاستیکی مانند تجهیزات پزشکی، ماسک های تنفسی و تجهیزات حفاظت فردی نقشی حیاتی در محافظت از کادر بهداشت و درمان که در صف اول مبارزه با بیماری قرار دارند ایفا کرده است. همچنین در این مدت بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی حجم وسیعی از تجهیزات پلاستیکی مانند سرنگ، ست سرم، ست ونتیلاتور، لوله آزمایش و غیره را به مصرف رساندند. به دلیل تقاضای بسیار زیاد، سرمایه گذاری گسترده ای در سراسر جهان برای تولید محصولات پلاستیکی به ویژه محصولاتی با کاربرد پزشکی و بهداشتی انجام گرفته است و شرکت ایزومی به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان دستگاه های تزریق پلاستیک در جهان، ماشین آلات مورد نیاز برای تولید قطعات ونتیلاتور، ماسک، عینک، ظروف یکبار مصرف، لوله آزمایش، لوله خون، سرنگ، آنژیوکت و ست سرم را در کمترین زمان ممکن ساخته و در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است. در این مدت شرکت نکو بهینه ماشین نیز با تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید قطعات و لوازم پزشکی و بهداشتی پلاستیکی تلاش کرده تا در حمایت از کادر بهداشت و درمان کشور سهمی داشته باشد.

چگونگی نصب قالب
مشاهده مقاله

1394032402

خط تولید تجهیزات پزشکی و بهداشتی ایزومی

قطعات پلاستیکی تولید شده با روش پرینت سه بعدی:

تولید قطعات پلاستیکی با استفاده از پرینتر سه بعدی یکی از راه های پشتیبانی از کادر بهداشت و درمان در زمان همه گیری کرونا است. به عنوان مثال به تازگی در پی نیاز فوری بیمارستان شهر برشای ایتالیا به قطعه یدکی دستگاه ونتیلاتور، یک شرکت استارت آپی در عرض چند ساعت با مهندسی معکوس و استفاده از پرینتر سه بعدی اقدام به ساخت این قطعه کرد که در نهایت به نجات جان چند بیمار منجر شد. به گزارش منابع محلی این قطعه که تولید آن به روش های دیگر هزینه ای در حدود 11 هزار دلار به همراه داشت تنها با صرف 1 دلار و با استفاده از پرینتر سه بعدی به روش FDM تولید شد.

1399031603

کامپاند مس و پلاستیک:

پژوهش های انجام شده بر روی ویروس کرونای جدید نشان داده اند که این ویروس در صورت قرار گیری بر روی سطوح سخت مانند فولاد و شیشه تا چند روز قابلیت بیماری زایی خود را حفظ می کند، در حالی که فلز مس به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد در تماس با ویروس کرونای جدید به سرعت باعث از هم پاشیدگی ساختار آن شده و در عرض چند ساعت آن را از بین می برد.

 نکته ای که توجه دانشمندان را جلب کرده این است که چطور این ویروس می تواند به این حد طولانی بر روی سطوح مسی و آلیاژهای آن باقی بماند! تحقیقاتی که بر روی سایر ویروس ها مانند ویروس آنفولانزا و ایکولای انجام شده است مشخص کرده که این ویروس ها تنها پس از چند دقیقه قرارگیری بر روی سطوحی از جنس مس یا آلیاژهای مسی مانند برنج دچار از هم پاشیدگی شده و قابلیت بیماری زایی خود را از دست خواهند داد.

طراحی انواع مارپیچ دستگاه های تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

1399031604

افزودن اکسید مس به موادی مانند پلی پروپیلن، پلی استر و پلی آمید طی فرایندی خاص می تواند باعث تولید کامپاندهای پلیمری ضد باکتری و ضد ویروس شود. از این کامپاندها می توان برای تولید میز و صندلی و قطعات مورد استفاده در تجهیزات بیمارستانی استفاده کرد که به طرز قابل توجهی در کاهش انتقال عفونت های بیمارستانی موثر باشند. در حال حاضر تحقیقات گسترده ای برای تولید الیاف پلیمری با افزودنی ذرات مسی در جریان است تا در تولید روتختی و ماسک مورد استفاده قرار گیرند.

1399031605

23 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *