خط تولید دستگاه تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک یکی از مهم‌ترین فرآیندهای تولید انبوه است و همیشه به عنوان یکی از کسب و کارهای پردرآمد، مورد توجه کارآفرینان قرار داشته است. گردآوری اطلاعات درباره میزان سرمایه مورد نیاز، میزان سودآوری و درآمدزایی یک حرفه، گام نخست برای ورود به آن و یا گسترش کسب و کار به شمار می‌رود. چنانچه قصد دارید کسب و کاری جدید را در زمینه تزریق پلاستیک راه بیاندازید و یا در حال حاضر تولیدی تزریق پلاستیک خود را دارید و مایل به گسترش آن هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله اطلاعات ارزشمندی در خصوص درآمد تزریق پلاستیک، سودآوری این حرفه و مقدار سرمایه مورد نیاز برای شروع کار تزریق پلاستیک ارائه خواهد شد.

درآمد ماهیانه دستگاه تزریق پلاستیک چقدر است؟

درآمد ماهیانه دستگاه تزریق پلاستیک، به طور میانگین در بازه 30 تا 150 میلیون تومان قرار دارد. درآمد روزانه تزریق پلاستیک از 1 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان به ازای هر دستگاه (تناژ متوسط) متغییر است.

پیش‌بینی مقدار درآمد دقیق تزریق پلاستیک به تعیین عوامل مختلفی مانند نوع محصول، بازار مصرف، تناژ دستگاه تزریق و چگونگی بازاریابی محصولات بستگی دارد. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره درآمد تزریق پلاستیک ارائه می‌شود تا بتوانید تخمین قابل اطمینان‌تری بدست آورید.

درامد-ماهیانه-تزریق-پلاستیک

محاسبه درآمد تزریق پلاستیک، نیازمند در نظر گرفتن مواردی مانند زمینه فعالیت، جنس مواد اولیه، تناژ دستگاه، بازدهی تولید و تعداد شیفت‌های کاری است. برای محاسبه سود تزریق پلاستیک، کافی است تا هزینه‌های تولید شامل هزینه استهلاک ماشین و قالب، اجاره سوله و هزینه‌های نیروی کار، از درآمد بدست‌آمده کسر شود.

سود بدست‌آمده از تزریق پلاستیک، به صورت تقریبی برابر با نیمی از درآمد کسب شده است، بنابراین به طور میانگین می‌توان از یک دستگاه تزریق پلاستیک سایز متوسط، ماهیانه بین 15 تا 75 میلیون تومان سود خالص کسب کرد.

بسته به قیمت فروش و حاشیه سود محصول، درآمد تزریق پلاستیک در زمینه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای مثال درآمد و حاشیه سود در حوزه تجهیزات پزشکی بالاتر از تولید ظروف یکبارمصرف است، بنابراین زمینه کاری باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین درآمد و سود کسب شده در حرفه تزریق پلاستیک به عوامل دیگری مانند تعداد شیفت کاری، تعداد دستگاه، سرعت عمل و تناژ دستگاه نیز بستگی دارد.

درآمد خدمات تزریق پلاستیک اجرتی یا ضربی، معمولاً کمتر از زمانی است که تولیدکننده، خود مالک قالب و محصول تولیدی باشد.

به منظور راهنمایی بهتر در خصوص اطلاع از میزان درآمد این حرفه، در جدول زیر، درآمد تزریق پلاستیک به صورت روزانه، ماهانه و همچنین درآمد ضربی یا اجرتی آن بر اساس تناژ دستگاه ارائه شده است:

جدول میزان درآمد تزریق پلاستیک

درآمد تزریق پلاستیک میزان درآمد در نیمه دوم سال 1402
درآمد روزانه تزریق پلاستیک (تک شیفت) 1 تا 5 میلیون تومان
درآمد روزانه تزریق پلاستیک (سه شیفت) 2 تا 10 میلیون تومان
درآمد ماهیانه تزریق پلاستیک 30 تا 150 میلیون تومان
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 60 تن 900 تا 1600 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 90 تن 1100 تا 1900 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 120 تن 1300 تا 2200 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 160 تن 1500 تا 2700 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 200 تن 1800 تا 3000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 260 تن 2100 تا 3400 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 320 تن 2500 تا 4000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 400 تن 3200 تا 5000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 480 تن 3800 تا 6000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 560 تن 4500 تا 7000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 650 تن 5500 تا 9000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 800 تن 7000 تا 13000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 1000 تن 9000 تا 17000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 1400 تن 12000 تا 21000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 1800 تن 15000 تا 28000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 2600 تن 25000 تا 50000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 3000 تن 30000 تا 60000 تومان (برای هر ضرب)
درآمد دستگاه تزریق پلاستیک 4000 تن 40000 تا 90000 تومان (برای هر ضرب)

مورد نیاز تزریق پلاستیک 1

سرمایه مورد نیاز تزریق پلاستیک در شروع کار چقدر است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به حرفه تزریق پلاستیک در سال 1402 در حدود 3 میلیارد تومان است که تقریباً نیمی از آن به خرید دستگاه تزریق پلاستیک، قالب و دستگاه آسیاب اختصاص پیدا می‌کند. اگر دسترسی به منبع آب خنک وجود نداشته باشد، خرید برج خنک‌کننده یا چیلر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود که سرمایه مورد نیاز تزریق پلاستیک را در حدود 5 تا 10 درصد افزایش می‌دهد.

بخشی از سرمایه مورد نیاز برای شروع تزریق پلاستیک، به سرمایه در گردش اختصاص می‌یابد که صرف خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق پرسنل و سایر هزینه‌ها می‌شود. به عنوان یک حساب سرانگشتی، بین یک سوم تا نیمی از کل مبلغ سرمایه‌گذاری، باید به عنوان سرمایه درگردش به کار گرفته شود.

سرمایه مورد نیاز تزریق پلاستیک

برای تخمین سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی کارخانه تزریق پلاستیک، می‌توانید قیمت هر تن دستگاه تزریق پلاستیک چینی نو در سال 1402را به طور میانگین در بازه‌ 8 تا 12 میلیون تومان در نظر بگیرید.

برای مشاهده لیست قیمت دستگاه تزریق پلاستیک به مشاهده لیست قیمت دستگاه تزریق پلاستیک (nbmmachinery.com) مراجعه کنید.

درآمد تزریق پلاستیک

درآمد تزریق پلاستیک

همان‌گونه که گفته شد، درآمد ماهانه حاصل از تزریق پلاستیک در سال 1402 در بازه 30 تا 150 میلیون تومان در هر ماه برآورد می‌شود، به عبارت دیگر می‌توان روزانه بین 1 تا 5 میلیون تومان از هر دستگاه تزریق پلاستیک درآمد کسب کرد.

یادآور می‌شود که درآمد تزریق پلاستیک به عوامل مختلفی از جمله تعداد و تناژ دستگاه‌های تزریق پلاستیک، اندازه و پیچیدگی قالب‌ها، مواد اولیه مورد استفاده و بازدهی فرایند تولید بستگی دارد. علاوه بر این موارد، هزینه نیروی کار نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در درآمد کسب و کارها در صنعت تزریق پلاستیک داشته باشد.

در حرفه تزریق پلاستیک، با افزودن به تعداد دستگاه‌ها یا تعداد شیفت‌های کاری، می‌توان درآمد بیشتری بدست آورد. با 2 برابر شدن تعداد دستگاه‌های تزریق پلاستیک یا تعداد شیف‌های کاری، هزینه‌های سربار کمتر از 2 برابر افزایش می‌یابند، بنابراین می‌توان درآمد بیشتری بدست آورد. هزینه‌های سربار تولید در تزریق پلاستیک، اجاره کارگاه، هزینه بازاریابی و تبلیغات، حقوق پرسنل غیر کاری، بیمه و هزینه‌های آب و برق را در بر می‌گیرد.

برای افزایش درآمد و سودآوری، باید این هزینه‌های تولید با دقت مدیریت شوند. به کار گرفتن ایده‌های نو برای بهبود کارایی و راهکارهای کاهش ضایعات، از دیگر روش‌های افزایش سود در تزریق پلاستیک به شمار می‌روند.

تزریق پلاستیک یک صنعت بسیار سودآور است و انتظار می‌رود اندازه بازار جهانی آن تا سال 2025 از 210 میلیارد دلار نیز فراتر رود. حجم بازار تزریق پلاستیک به دلیل افزایش روزافزون تقاضا برای قطعات پلاستیکی در صنایع خودروسازی، بسته‌بندی، لوازم الکترونیکی و تجهیزات پزشکی، رشد قابل توجهی خواهد کرد و درآمد قابل توجهی را برای تولیدکنندگان به ارمغان خواهد آورد.

وضعیت بازار پلاستیک

به طور کلی، پتانسیل درآمدی تزریق پلاستیک قابل توجه است، اما موفقیت در این صنعت مستلزم به کارگیریِ همزمانِ تخصص فنی، کارایی عملیاتی و تعهد استوار برای جلب رضایت مشتری است. شرکت‌هایی که بتوانند به این اهداف دست یابند، موقعیت خوبی برای رشد بلندمدت و سودآوری در بازار تزریق پلاستیک خواهند داشت.

از ابتدای صنعتی‌سازی تولید پلاستیک تاکنون، هر روز بر میزان مصرف و تقاضای پلاستیک در جهان افزوده شده است. تاکنون هیچ ماده‌ای یافت نشده که به آسانی و ارزانی پلاستیک قابل فرآوری باشد و بتوان آن را جایگزین پلاستیک کرد.

تمامی پیش‌بینی‌ها از ادامه‌ی روند رو به افزایش تولید و مصرف پلاستیک در جهان حکایت می‌کنند. بر این اساس می‌توان آینده‌ی صنعت پلاستیک را تا چند دهه‌ آینده روشن ارزیابی کرد.

تزریق پلاستیک متداول‌ترین روشِ فرآوری پلاستیک است، بیش از 80 درصد قطعات پلاستیکی چندبار مصرف مانند لوازم آشپزخانه، اجزاء لوازم خانگی، قطعات خودرو و … که همه‌روزه با آن‌ها سر و کار داریم، به روش تزریق پلاستیک ساخته می‌شوند.

با ظهور فناوری IML، تزریق پلاستیک سهم قابل توجهی در تولید ظروف یکبار مصرف پیدا کرده است. این فناوری می‌تواند کاربردهای تزریق پلاستیک را افزایش دهد و پتانسیل‌های درآمدی بیشتری را برای این صنعت فراهم آورد.

صنعت تولید پلاستیک، پتانسیل فعالیت و رشد در همه مناطق جهان را دارد و این صنعت در یک یا منطقه خاص قابل تمرکز نیست. ریشه این موضوع در چگالی پایین پلاستیک نهفته است که باعث می‌شود قطعات پلاستیکی نسبت حجم به وزن بالایی داشته و از این رو حمل و نقل آنها به نقاط دوردست پرهزینه باشد. این ویژگی باعث تمرکززدایی و تبدیل صنعت پلاستیک‌سازی به صنعتی جهانی و غیر قابل انحصار شده است، بنابراین هر تولیدکننده ای در عرصه بازارهای محلی از مزیت رقابتی برخوردار است.

صنعت پلاستیک‌سازی در ایران، صنعتی شکوفاست. برخورداری کشورمان از منابع غنی نفت و گاز و صنایع پتروشیمی، دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت را برای پلاستیک سازان ایرانی تضمین کرده است. تزریق‌کاران ایرانی نه تنها در بازار داخل، بلکه در بازار کشورهای همسایه نیز از مزیت رقابتی و توان صادراتی برخوردارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تزریق پلاستیک به مقاله راهنمای کامل تزریق پلاستیک: فرآیند، مزایا و نکات کلیدی | نکو بهینه ماشین (nbmmachinery.com) مراجعه نمایید

درآمد تزریق پلاستیک

کسب درآمد از دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک یک ماشین تولید در مقیاس صنعتی است که به کمک آن می‌توان به درآمد ماهیانه قابل توجهی بدست آورد. این دستگاه‌ بر اساس فرآیند ساده‌ای کار می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده تا کار کردن با آن برای نیروی انسانی نیمه ماهر آسان باشد.

دستگاه تزریق پلاستیک یک خط تولید انبوه است و در زمانی کوتاه، تعداد بسیار زیادی قطعه را تولید می‌کند. از سوی دیگر تنها با تعویض قالب می‌توان محصولات متفاوتی را تولید کرد. اگر در جستجوی ایده تولیدی با درآمد بالا هستید، تزریق پلاستیک یک انتخاب هوشمندانه است.

با پیشرفته شدن فناوری دستگاه‌های تزریق پلاستیک و رونق گرفتن این صنعت، درآمد حاصل از تزریق پلاستیک به صورت روزافزون در حال افزایش است.
به طور کلی، تزریق پلاستیک به دلیل هزینه نسبتاً پایین مواد اولیه و بازدهی بالای دستگاه تزریق پلاستیک، صنعتی بسیار سودآور است. یک ماشین تزریق پلاستیک کارآمد با کمک نیروی کار ماهر و تجهیزات جانبی مناسب می‌تواند حجم بالایی از محصولات را در زمانی کوتاه تولید کند.

دستگاه تزریق پلاستیک به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قابلیت کار به صورت اتوماتیک منجر به خلق درآمد و سود سرشاری می‌شود. با این حال، پتانسیل درآمد حاصل از تزریق پلاستیک بدون چالش نیست و تولیدکنندگان در این صنعت باید همواره به دنبال نوآوری، بهبود مداوم محصولات و جلب رضایت مشتری باشند.

در ادامه به بررسی عوامل موثر در درآمد و سود آوری تزریق پلاستیک می‌پردازیم.

عوامل موثر بر درآمد ماهانه تزریق پلاسیتک

توضیحات

اقدامات قابل انجام

کارکرد دستگاه تزریق پلاستیک

افزایش مدت زمان کارکرد مفید دستگاه تزریق پلاستیک

افزایش ساعات یا شیفت های کاری، کاهش مدت زمان خواب دستگاه با تعمیرات پیشگیرانه

بازدهی تولید

افزایش بهره وری و بازدهی دستگاه تزریق پلاستیک

کاهش زمان سیکل تولید

انرژی و مواد اولیه

کاهش هزینه مصرف انرژی و مواد اولیه

استفاده از دستگاه مجهز به سروو موتور، استفاده از مواد افزودنی پر کننده

تعمیرات و نگهداری

کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه تزریق پلاستیک

تعمیرات پیشگیرانه، تامین موثر قطعات یدکی

نیروی انسانی

کاهش هزینه مرتبط با نیروی انسانی

استفاده از سیستم های اتوماسیون تولید، افزایش بهره وری پرسنل از راه آموزش

کیفیت محصول

ارتقاء سطح کیفیت محصولات تولیدی

تمرکز بر کاهش نرخ مردودی، ضایعات و خرابی محصول

وضعیت بازار

افزایش نقش آفرینی در بازار پلاستیک

شناسایی روندها و نیازهای جدید، تمرکز بر افزایش سهم بازار

استراتژی قیمت گذاری

اتخاذ رویکرد مناسب برای تعیین قیمت محصولات پلاستیکی

قیمت گذاری رقابتی برای فشار به رقبا، تمرکز بر افزایش حاشیه سود

ارتقاء فناوری

پذیرش فناوری های جدید و تجهیزات پیشرفته

اتوماسیون صنعتی، بهینه سازی فرایند تولید

رعایت مقررات

رعایت قوانین و مقررات و پیروی از استانداردها

پیروی از استانداردهای ایمنی، مقررات زیست محیطی و کیفیت محصول

 

تاثیر دستگاه تزریق پلاستیک در افزایش درآمد

در حالی که هزینه و قیمت دستگاه تزریق پلاستیک یک جنبه مهم برای تصمیم‌گیری در هنگام خرید آن است، با این حال سرمایه‌گذاری بر روی دستگاه پیشرفته و با کیفیت، به همان اندازه مهم است. یک دستگاه تزریق پلاستیک باکیفیت، محصولاتی باکیفیت تولید می‌کند و در دراز مدت سود‌آوری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری بر روی دستگاه تزریق پلاستیک باکیفیت، اقدامی دوراندیشانه است زیرا نیاز هزینه تعمیر و نگهداری در آیینده را کاهش می‌دهد. هنگام ارزیابی کیفیت یک دستگاه قالب‌گیری تزریقی، به حسن شهرت برند، نوع متریال بکار رفته، سطح پشتیبانی از مشتری و خدمات پس از فروش شرکت سازنده، توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه تزریق پلاستیک، از صفحهٔ دستگاه تزریق پلاستیک ما بازدید فرمایید. در این صفحه می‌توانید مشخصات فنی انواع دستگاه‌ تزریق پلاستیک را مشاهده کرده و ویژگی آن‌ها را بررسی نمایید. در این صفحه، می‌توانید به سادگی دستگاهی مطابق نیازهایتان را انتخاب کنید و آن را با دیگر دستگاه‌ها مقایسه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه تزریق پلاستیک به صفحه دستگاه تزریق پلاستیک | نکو بهینه ماشین (nbmmachinery.com) مراجعه نمایید.

درآمد تولید سبد پلاستیکی

برای تولید سبد 18 کیلویی میوه، یک دستگاه تزریق پلاستیک 380 تن با موتور معمولی (القایی)، یک دست قالب سبد و یک دستگاه آسیاب دهانه 60 سانتی‌متری مورد نیاز است که مجموع قیمت آنها برابر است با:

تجهیزات مورد نیاز برای تولید سبد 18 کیلویی قیمت ابتدای سال 1402 (تومان)
دستگاه تزریق 380 تن مخصوص تولید سبد 4،000،000،000
قالب سبد 18 کیلویی 350،000،000
آسیاب دهانه 60 سانت 250،000،000
مجموع (تومان)  4،600،000،000
تجهیزات و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تزریق پلاستیک

برای تولید سبد پلاستیکی، دست‌کم یک سوله 200 متری برای استقرار دستگاه، انبار مواد اولیه و انبار محصول تولیدی مورد نیاز است. برای نمونه هزینه اجاره‌ی یک سوله 200 متری مجهز به آب، گاز و برق سه فاز صنعتی در مناطق شمال غربی ایران در حدود ماهی 30 میلیون تومان است.

هزینه اجاره سوله افزون بر مساحت و امکانات، به موقعیت مکانی آن نیز بستگی دارد، از این رو اجاره یک سوله مشابه در شهرک‌های صنعتی استان تهران، هزینه بیشتری دارد.

علاوه بر سرمایه لازم برای خرید تجهیزات و تامین فضای مورد نیاز، سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه تولید پلاستیک و پرداخت هزینه‌های برق و … نیز باید مورد توجه قرار گیرد، در مثال تولید سبد میوه 18 کیلویی با فرض فروش اعتباری محصول با بازپرداخت سه ماهه، سرمایه در گردش برای خرید حداقل 125 تن مواد اولیه در شروع کار ضروری است.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سبد میوه، پرک پلاستیک آسیابی تزریقی است که میانگین قیمت هر کیلوی آن در ابتدای سال 1402 حدود 15 هزار تومان بوده است. با این حساب حداقل 1 میلیارد و 875 میلیون تومان سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه و تامین مخارج کارخانه برای یک بازه زمانی سه ماهه مورد نیاز است.

خط تولید سبد پلاستیکی (تجهیزات + سرمایه)
مشاهده مقاله

با جمع هزینه تجهیزات و سرمایه در گردش، برآوردی که برای راه اندازی خط تولید سبد 18 کیلویی به دست می‌آید در حدود 6 میلیارد و 600 میلیون تومان است. یادآور می‌شود که قیمت‌های ذکر شده در این مثال، مربوط به ابتدای سال 1402 است.

دوره بازگشت سرمایه (Payback Period) در تزریق پلاستیک

دوره بازگشت سرمایه (Payback Period) در تزریق پلاستیک به طور میانگین در حدود 20 تا 36 ماه است.

برای نمونه درآمد ماهانه دستگاه تزریق پلاستیک 400 تن به طور میانگین در حدود 150 تا 200 میلیون تومان برآورد می‌شود. دوره بازگشت سرمایه تزریق پلاستیک در حرفه تولید سبد 18 کیلویی، در حدود 2 تا 3 سال است. در برخی از موارد به دلایل گوناگون، درآمدزایی افزایش می‌یابد و دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تر می‌شود.

تولید سبد پلاستیکی فشار زیادی به دستگاه تزریق پلاستیک وارد می‌­آورد و آن را با سرعت بیشتری فرسوده می­‌کند. میانگین عمر مفید دستگاه­‌های تزریق سبد در حدود 8 سال است که در مقایسه با صنایع دیگر مانند صنعت تولید قطعات خودرو و لوازم خانگی کوتاه به نظر می‌­رسد.

دوره بازگشت سرمایه 3 ساله به این معنی است که درآمد کسب شده پس از گذشت 3 سال با اصل سرمایه اختصاص داده شده به خرید دستگاه، قالب و لوازم جانبی برابری خواهد کرد و به عبارتی دستگاه پول خود را در می‌­آورد، پس از آن دستگاه تزریق پلاستیک اختصاص داده شده به تولید سبد برای 5 سال از مجموع 8 سال به درآمد‌زایی خالص خواهد پرداخت که این نشان دهنده‌ی سودآوری بالای کسب و کار تزریق پلاستیک است.

در خصوص تولید قطعات دیگر مانند لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی که به اندازه‌ی سبد میوه دستگاه تزریق پلاستیک را فرسوده نمی‌کنند، عمر مفید دستگاه ممکن است به چند دهه نیز برسد.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در تزریق پلاستیک

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در تزریق پلاستیک معمولاً در بازه 30 تا 50 درصد است. این مقدار در مقایسه با بسیاری از صنایع تولیدی، مقداری مطلوب به شمار می‌رود.

نرخ بازگشت سرمایه تزریق پلاستیک در صنعت تولید لوازم خانگی، تولید تجهیزات پزشکی، تولید وسایل یکبارمصرف پزشکی، تولید قطعات پلاستیکی بهداشتی و آرایشی معمولاً در حدود 50 درصد است.

در سایر صنایع تولید به روش تزریق پلاستیک مانند تولید ظروف یکبار‌مصرف، تولید قطعات خودرو و تولید سبد، نرخ بازگشت سرمایه در حدود 36 ماه است.

محصولات پلاستیکی با تقاضای روزافزونی مواجه هستند، بنابراین همیشه تولیدکنندگان تازه وارد می‌توانند به عرصه رقابت وارد شده و از مزایای تولید بهره‌مند شوند. در این میان حتماً باید به بازار فروش محصول به صورت ویژه‌ای توجه شود. در تمام اصناف تولیدی، فروش محصول همواره مهم‌تر از تولید آن بوده و چنانچه محصول تولید شده به موقع و با قیمت مناسب به فروش نرسد، تولیدکننده با خطر ورشکستگی روبرو خواهد شد.

توصیه‌ی اکید این است که پیش از اقدام به تولید هر محصولی، ابتدا بازار هدف را شناسایی و با دقت ارزیابی کنید. پیشنهاد می‌شود با خریداران بالقوه وارد مذاکره و عقد قرارداد شوید تا از این راه ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانید.

 

سودآوری تزریق پلاستیک

سودآوری تزریق پلاستیک به عنوان یک ایده‌ تولیدی، چشم‌گیر است. ارزش بازار جهانی پلاستیک در سال 2022 میلادی نزدیک به 609 میلیارد دلار بوده است که تا سال 2028 به حدود 811 میلارد دلار خواهد رسید. رشد 33 درصدی در یک بازه 6 ساله، نوید بخش فرصت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای ورود به حرفه سودآور تزریق پلاستیک است.

راه‌اندازی کسب و کار تزریق پلاستیک مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی در ماشین آلات، قالب، مواد اولیه و تاسیسات است. بنابراین پیش از اقدام به این کار لازم است درباره آینده بازار و این صنعت، یک دید کلی بدست آورد.

در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که مصرف‌کنندگان بیش از پیش به دنبال سهولت و راحتی هستند تا جایی که امروزه راحتی به فرهنگ رایج مصرف‌کننده تبدیل شده است. بدیهی است که پلاستیک‌ به عنوان یک ماده اولیه همه‌کاره، نقشی موثر در گسترش راحتی در زندگی انسان ایفا می‌کند، ازاین‌رو تقاضا برای محصولات پلاستیکی تزریقی به طور پیوسته در حال افزایش است.

امروزه قطعات پلاستیکی به طور گسترده در صنایعی مانند خودروسازی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، پزشکی و بسته‌بندی استفاده می‌شوند. گزارش‌های تحقیقات بازار حاکی از چشم‌انداز مثبت صنعت تزریق پلاستیک و پیش‌بینی رشد ثابت در سال‌های آینده است. رشد آتی این صنعت به عواملی مانند پیشرفت‌های فناورانه، گسترش دامنه کاربرد محصولات پلاستیکی و افزایش آگاهی عمومی از مفهوم توسعه پایدار نسبت داده می‌شود.

 

سود تزریق پلاستیک

راه‌های افزایش درآمد‌ و سود در تزریق پلاستیک

برای افزایش درآمد و سود در تزریق پلاستیک، در نخستین گام باید دانش تخصصی خود را در ارتباط با مواد اولیه و دستگاه تزریق پلاستیک، بالا ببرید. شناخت فرآیند کار دستگاه و ویژگی­‌های مواد اولیه پلیمری، این امکان را به شما می­‌دهد تا بهره‌وری خط تولید را افزایش دهید و از این راه سود بیشتری بدست آورید.

تغییر محصول و زمینه کاری، یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش سود در تزریق پلاستیک است. سود تزریق پلاستیک برای محصولاتی که بازار فروش آنها به اشباع نرسیده و رقبای کمتری دارند، همواره بیشتر است. در بسیاری از مواقع مهم‌ترین روش برای افزایش سود و درآمد در صنعت تزریق پلاستیک، انتخاب یک محصول تازه است.

استفاده از فناوری اتوماسیون تولید مانند استفاده از انواع کانوایر، قالب‌های راهگاه گرم، ربات­‌ قطعه‌بردار و اینسرت‌گذار، یکی دیگر از راه­‌های افزایش سود تزریق پلاستیک به شمار می‌رود. در این روش با حذف کامل و یا کاهش نیروی کار، در هزینه نیروی انسانی صرفه‌جویی شده و سود‌دهی افزایش می­‌یابد.

خرید دستگاه تزریق پلاستیکِ با کیفیت و دارای فناوری پیشرفته، یکی دیگر از روش­‌های بسیار موثر برای افزایش سودآوری در صنعت تزریق پلاستیک است. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه تزریق با کیفیت و پیشرفته می‌­توان به افزایش بازدهی، کاهش ضایعات، کاهش نرخ خرابی و افزایش کیفیت محصول، اشاره کرد.

 8 روش برای افزایش درآمد و سود تزریق پلاستیک عبارتند از:

  • شناسایی و فعالیت در بازارهای بکر و پر سود
  • پیاده‌سازی استراتژی فروش و بازاریابی موثر
  • استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته
  • بهینه‌سازی قیمتی مواد اولیه و افزودنی‌ها
  • بهبود طراحی و بهینه‌سازی قالب
  • کاهش ضایعات تولید
  • بهینه‌سازی فرایند تولید
  • ایجاد روابط استراتژیک با تامین‌کنندگان و مشتریان

چرا تزریق پلاستیک سودآور است؟

تزریق پلاستیک به عنوان یک روش برای تولید انبوه قطعات و محصولات پلاستیکی، نه تنها حرفه­ای پولساز و پر تقاضا است بلکه ویژگی­‌های منحصر به فرد دیگری نیز دارد برای علاقه مندان سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای تولیدی بسیار جذابند.

بازدهی بازگشت سرمایه سالانه تزریق پلاستیک بین 30 تا 50 است که بازه‌­ای مطلوب در کسب و کارهای تولیدی به حساب می­‌آید. این میزان بازدهی به این معنی است که درآمد حاصل از یک دستگاه تزریق پلاستیک در هر سال بین 30 تا 50 درصد هزینه صرف شده برای خرید آن است، بنابراین سودآوری در این صنف بسیار بالا است.

قطعات تولید شده با دستگاه تزریق پلاستیک بسیار پر کاربردند، بسیاری از آنها استفاده روزمره و یا مصرفی دارند که باعث وجود تقاضای همیشگی می­‌شود.

حمل و نقل قطعات پلاستیکی به فواصل دور اغلب اقتصادی نیست، چنین مساله­‌ای باعث خلق مزیت رقابتی برای تولید کنندگان محلی می‌­شود چرا که برای دسترسی به بازارهای محلی هزینه حمل و نقل کمتری می­‌پردازند. این مزیت بالقوه همواره این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می­‌دهد که با راه‌­اندازی کارگاه تزریق پلاستیک در نزدیکی بازار هدف، فروش محصول و کسب درآمد از این حرفه را تضمین کنند.

دیگر مزایای مهم دستگاه تزریق پلاستیک مانند کاربری آسان، تولید تک‌فرایندی، نرخ تولید بالا، قابلیت اتوماسیون، هزینه تولید پایین و قیمت مناسب مواد اولیه باعث محبوبیت روز افزون این دستگاه شده است. معتبر­ترین پیش­بینی­‌ها ارزش بازار محصولات پلاستیکی در چند دهه آینده را صعودی ارزیابی می­‌کنند، از این رو سرمایه‌گذاری هوشمندانه در حوزه تولید قطعات تزریقی پلاستیکی یکی از کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری­‌های تولیدی به شمار می‌­رود.

 

سوالات متداول درآمد تزریق پلاستیک

درآمد ماهیانه دستگاه تزریق پلاستیک در بازه 30 تا 150 میلیون تومان قرار می گیرد. به طور کلی، تزریق پلاستیک به دلیل هزینه نسبتاً پایین مواد اولیه و بازده تولید بالای دستگاه تزریق پلاستیک صنعتی بسیار سودآور است.

درآمد ماهیانه تزریق پلاستیک در بازه 30 تا 150 میلیون تومان قرار دارد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک نو در سال 1402 حدود 1 میلیارد تومان است.

درآمد ماهانه حاصل از تزریق پلاستیک در بازه 30 تا 150 میلیون تومان در هر ماه برآورد می‌شود.

درآمد هر دستگاه تزریق پلاستیک چقدر است؟

می‌توان روزانه بین 1 تا 5 میلیون تومان از هر دستگاه تزریق پلاستیک درآمد کسب کرد.

Reference:

https://www.statista.com/statistics/1060583/global-market-value-of-plastic/

Injection Molding Machine Market Size, Growth and Share | Analysis Report [2030 (fortunebusinessinsights.com)

Injection Molding Market Size & Share Report, 2022-2030 (grandviewresearch.

Injection Molding Process, Defects, Plastic (custompartnet.com)

39 دیدگاه

  • سلام ، وقت بخیر
    ممنون از توضیحات و مطالب مفیدی که قرار دادید ، اگر بنده فقط اقدام به ساخت قالب بکنم و بصورت اجرتی کار تولید رو به کارگاه هایی که دستگاه تزریق پلاستیک دارن بسپرم ، شما از نظر سود دهی و ریسک یا کیفیت کار چطور ارزیابی می‌کنید ؟

    • با درود و احترام،
      اگر در مرحله محک زدن بازار هستید، برون‌سپاری به کارگاه‌های تزریق پلاستیک اجرتی روش مناسبی است و ریسک‌های شما را تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد. برون‌سپاری سرمایه کمتری را درگیر می‌کند اما در مقابل باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می‌شود. اگر در فروش محصول موفق شدید باید به سرعت به سمت خرید دستگاه پیش بروید تا قیمت تمام شده محصولتان را پایین بیاورید، در غیر این‌صورت تولیدکنندگان رقیب، محصول مشابه را با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *