دستگاه تزریق پلاستیک خانگی

در سال‌های اخیر، ظهور کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به‌طور روزافزون در حال افزایش است. این نشانه‌ای از شکل‌گیری یک روندِ جهانی به سوی تمرکززدایی تولید و سفارشی‌سازی خدمات است. سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای خانگی، اغلب از میل به کارافزینی و خودمختاری در کسب درآمد ناشی می‌شود.

در مواردی کسب و کارهای خانگی توانسته‌اند محصولات و خدمات منحصر به فردی را ارائه دهند که پیش از آن، تنها در انحصار شرکت‌های تولیدی و خدماتی بزرگ قرار داشته‌اند. دستگاه تزریق پلاستیک خانگی یا رومیزی یکی از ایده‌هایی است که اخیراً برای راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی مورد توجه قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا بیشتر با دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی و ایده درامدزایی با آن، آشنا شوید.

دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی یا خانگی چیست؟

دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی که با نام دستگاه تزریق پلاستیک خانگی هم شناخته می‌شود، یک نسخه کوچک شده از دستگاه‌ تزریق پلاستیک است. این دستگاه می‌تواند گرانول‌های پلاستیک را ذوب کرده و به درون قالب تزریق کند.

تفاوت کلیدی دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی یا خانگی با دستگاه تزریق پلاستیک صنعتی، در اندازه و قابلیت‌های کاری آن دو نهفته است. دستگاه‌های تزریق رومیزی برای قرار گرفتن در فضاهای کاری کوچک طراحی شده‌اند و می‌توان آنها را با استفاده از برق تک‌فاز خانگی به کار انداخت. این دستگاه‌ها برای تولید قطعات پلاستیکی کوچک یا نمونه‌سازی مناسب هستند.

نوع دیگری از این دستگاه‌ها نیز وجود دارد که دستگاه تزریق پلاستیک دستی نامیده می‌شود و از یک سیلندر و پیستون کوچک و یک اهرم دستی تشکیل شده که برای ذوب و تزریق پلاستیک استفاده می‌شوند. این دستگاه از نیروی دست برای تامین فشار تزریق استفاده می‌کند و به همین علت فشار تزریق بسیار محدودی دارد. دستگاه تزریق پلاستیک دستی بیشتر برای علاقه‌مندان پروژه‌های DIY (خودت انجام بده)، ساخت و تولید تفننی و یا سرگرمی کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که دستگاه‌های تزریق پلاستیک رومیزی، خانگی و دستی، به ندرت برای تولید قطعات پلاستیکی پیچیده کارایی دارند. همچنین این دستگاه‌ها برای تولیدِ انبوه مناسب نیستند و فقط در کسب و کارهای معدودی، سوددهی دارند. شرکت نکو بهینه ماشین تنها در زمینه تامین دستگاه‌های تزریق پلاستیک صنعتی فعالیت می‌کند و این مقاله با هدف آگاهی رسانی به علاقه‌مندان صنعت پلاستیک تهیه شده است.

دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی

مزایای دستگاه تزریق پلاستیک خانگی یا رومیزی

 

قیمت ارزان: دستگاه‌های تزریق رومیزی در مقایسه با همتایان صنعتی خود، بسیار ارزان هستند. این دستگاه‌ها می‌توانند توسط کسب‌وکارهای خانگی و یا برای اهداف آموزشی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه انتظار کسب درآمد قابل توجه از این دستگاه‌ها، چندان واقع‌بینانه نیست.

لیست قیمت دستگاه تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

سهولت استفاده: ابیشتر دستگاه‌های تزریق رومیزی، با در نظر گرفتن اصول کاربری آسان، طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها سیستم کنترلر ساده‌ای دارند و حتی افراد غیر فنی نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند.

صرفه‌جویی در فضا: دستگاه‌های رومیزی بسیار کوچک هستند و می‌توان از آنها در کارگاه های کوچک، آزمایشگاه‌ها یا مراکز آموزشی، استفاده کرد.

دستگاه تزریق پلاستیک دستی

معایب دستگاه تزریق پلاستیک خانگی یا رومیزی

نرخ تولید پایین: دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی در مقایسه با ماشین‌های صنعتی تزریق پلاستیک، نرخ تولید پایینی دارد. این دستگاه برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی به صرفه نیست.

محدودیت کاری: دستگاه‌های تزریق رومیزی در مقایسه با دستگاه‌های صنعتی، نیروی گیره ناچیز، فشار تزریقِ کم و وزن تزریقِ محدودی دارند. توانایی محدود این دستگاه‌ها برای تولید بسیاری از قطعات پلاستیکی کافی نیست. به همین دلیل دستگاه‌های تزریق پلاستیک رومیزی، موارد کاربرد انگشت‌شماری دارند.

آلودگی محیط: این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارند و از برق تک‌فاز خانگی استفاده می‌کنند، با این وجود همچنان با ذوب پلاستیک سر و کار دارند. ذوب پلاستیک همراه با انتشار گازهای آلوده کننده همراه است و هوای فضاهای بسته مانند خانه را آلوده می‌کند.

معرفی دستگاه تزریق پلاستیک عمودی (ایستاده)
مشاهده مقاله

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک خانگی یا رومیزی

اهداف آموزشی: این دستگاه برای استفاده در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار مناسب است و می‌تواند امکان یادگیری عملی را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کند.

نمونه‌سازی: این دستگاه برای تولید نمونه‌های آزمایشگاهی مانند نمونه‌های استاندارد آزمون تنش و کرنش، تست‌های کشش، فشار و پیچش مناسب و مقرون به صرفه است.

تولید خانگی: علاقه‌مندان به ساخت و تولید تفننی (DIY) می‌توانند به کمک این دستگاه، ایده‌های خود را بدون نیاز به ماشین‌های بزرگ و صنعتی عملی سازند. همچنین در موارد نادری نیز می‌توان از این دستگاه برای راه‌اندازی تولید خانگی و کسب درآمد نیز استفاده کرد.

دستگاه تزریق پلاستیک خانگی

 

توجیه اقتصادی دستگاه تزریق پلاستیک خانگی

برخی از روندهای پیشرفت فناوری در تزریق پلاستیک، به سوی سادگی، تمرکززدایی و قابلیت تولید محلی جریان دارند، با این حال افزایش کارایی همچنان پررنگ‌ترین روند در توسعه فناوری تولید پلاستیک به شمار می‌رود. دستگاه‌های تزریق پلاستیک رومیزی برای بعضی از کسب و کارهای کوچک یا استفاده‌های آموزشی و آزمایشگاهی گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه هستند اما به دلیل ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی که دارند، نمی‌توان از انها برای تولید انبوه استفاده کرد. همچنین با وجود اندازه کوچک و قابلیت راه‌اندازی با برق خانگی، برای استفاده در محیط خانه پیشنهاد نمی‌شوند.

لیست قیمت دستگاه تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

توجه داشته باشید که دستگاه های تزریق پلاستیک رومیزی قیمت ارزانی دارند و در نگاه اول بسیاری از افراد توانایی خرید و سرمایه‌گذاری بر روی آنها را دارند. اما همچنان باید توجیه‌پذیری اقتصادی سرمایه‌گذاری بر روی این دستگاه‌ها، مورد توجه قرار گیرد.

از دیدگاه اقتصادی، این دستگاه‌ها توان رقابت با دستگاه‌های تزریق پلاستیک کوچک صنعتی را ندارند. تولید اغلب قطعات پلاستیکی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم، به نیروی گیره و ظرفیت تزریق بالایی نیاز دارد. بیشتر قطعات پلاستیکی، هندسه پیچیده، دیواره نازک و اندازه‌ای بزرگتر از حد قابل تولید توسط دستگاه‌های تزریق پلاستیک رومیزی دارند.

قیمت تمام شده قطعه، مورد دیگری است که باید به آن توجه شود. چنانچه از دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی برای نمونه‌سازی و تولید در تیراژ کم، استفاده شود، می‌تواند مقرون به صرفه باشد. برای مثال تولید سمپل یا نمونه‌های استاندارد آزمایشگاهی برای تعیین خواص مکانیکی انواع پلیمرها، یکی از کاربردهای توجیه‌پذیر دستگاه تزریق رومیزی به شمار می‌رود.

در پایان چنانچه قصد خرید هر نوع دستگاه تزریق پلاستیکی را دارید، توصیه می‌کنیم که حتماً در ابتدا قابلیت‌های دستگاه و توانایی خودتان در فروش محصول را ارزیابی نمایید. دستگاه تزریق پلاستیک رومیزی کاربردهای صنعتی محدودی دارد و به منظور کسب درآمد در منزل و راه اندازی کسب و کار خانگی، چندان مناسب نیست. با این حال ممکن است برای پیشبرد ایده‌ای که در ذهن دارید، راهگشا باشد.

Refrence:

MicroMolder | Desktop Injection Molding Solutions (micro-molder.com)

China Desktop Injection Molding Machine, Desktop Injection Molding Machine Manufacturers, Suppliers, Price | Made-in-China.com

4 دیدگاه

  • با سلام، لطفاً یکبار برای همیشه مزایا و معایب دستگاه تزریق پلاستیک نو و دست دوم رو آموزش بدید.

    • با درود و احترام،
      لطفاً لینکی که به ایمیل شما فرستاده شده است را باز کرده و مطالب آن را مطالعه فرمایید. چنانچه همچنان پرسشی داشتید می‌توانید با کارشناسان مهندسی فروش شرکت تماس بگیرید.

  • برای تولید کفپوش پی وی سی نیاز به دستگاه تزریق پلاستیک 1000 گرمی دارم، لطفا قیمت دستگاه را هم بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *