29f82a3aff

سپر خودرو یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی اتوموبیل است که وظیفه‌ی جذب و تخفیف ضربات وارده به جلو و پشت خودرو در تصادفات با سرعت پایین را بر عهده دارد. علاوه بر این سپر به عنوان یکی از المان‌های زیبایی‌شناسی در طراحی بدنه خودرو به شمار می‌رود.

. نخستین بار کمپانی جنرال موتورز از سپر پلاستیکی برای خودروی پونتیاک GTO مدل 1968 استفاده کرد، با این وجود سپر اغلب اتوموبیل‌های تولید شده تا دهه هشتاد و نود میلادی عموماً فلزی بودند.

5050227

تفاوت سپر پونتیاک GTO مدل 1967 با مدل 1968 (چپ) که با سپر پلاستیکی عرضه شد.

امروزه در اتوموبیل‌های مدرن از پلاستیک به عنوان ماده اولیه برای تولید سپر استفاده می‌شود. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت به ضربه و همچنین سادگی تولید انبوه در اشکال پیچیده، استفاده از پلاستیک در ساخت سپر نه تنها باعث ارتقاء ایمنی خودرو و کاهش جراحات عابرین پیاده در تصادفات رانندگی می‌شود بلکه امکان ایجاد هارمونی میان شکل هندسی بدنه خودرو و سپر و همچنین ارتقاء آیرودینامیک خودرو را میسر می‌سازد که کاهش مصرف سوخت مهم‌ترین اثر آن است.

به طور کلی سپر پلاستیکی نسبت به سپر فلزی دارای مزایای زیر است:

  • وزن کمتر
  • چقرمگی بیشتر
  • هزینه تولید پایین تر
  • انعطاف پذیری در طراحی
  • کاهش قابل توجه مصرف سوخت
  • ظاهر زیباتر و حفظ هارمونی با بدنه خودرو
  • کاهش جراحات وارده به عابر پیاده در صورت وقوع تصادف

502022

تولید سپر خودرو

تفاوت طراحی سپر تویوتا لندکروزر تولید شده در دهه 90 میلادی با مدل 2020

روش تولید سپر پلاستیکی

سپر پلاستیکی خودرو از پلیمرهای ترموپلاستیک ساخته می‌شود و برای تولید آن می‌توان از روش‌های قالب‌گیری بادی (بلو مولدینگ)، قالب‌گیری چرخشی (روتو مولدینگ) و تزریق پلاستیک یا قالب‌گیری تزریقی استفاده کرد. جنس سپر خودرو معمولاً PP، ABS، HDPE و یا آلیاژ پلیمری PC/ ABS است و استفاده از افزودنی‌های مختلف مانند پودر تالک و یا الیاف در ساخت سپر امکان پذیر است.

درآمد تزریق پلاستیک: سودآوری و سرمایه مورد نیاز
مشاهده مقاله

سپرهایی که به روش قالب‌گیری بادی تولید می‌شوند بیشتر از جنس ABS هستند و طرح هندسی ساده‌تری دارند. در تولید سپر به روش روتومولدینگ می‌توان ازHDPE  (پلی اتیلن سنگین) استفاده کرد که ماده اولیه ارزان تری محسوب می‌شود اما از آن جا که این روش نرخ تولید پایینی دارد، برای تولید انبوه سپر خودرو اقتصادی نیست.

PP و ABS هر دو در تولید سپرهای تزریقی کاربرد دارند و این سپرها می‌توانند طراحی هندسی پیچیده‌تری داشته باشند. استفاده از افزودنی‌های پرکننده در سپرهای تزریقی رایج است و این کار باعث کاهش هزینه مواد اولیه و بهبود خواص مکانیکی محصول می‌شود. به دلیل نرخ تولید بالا در روش تزریق پلاستیک، هزینه تولید و قیمت تمام شده سپر در این روش از سایر روش‌ها کمتر است و به همین دلیل تزریق پلاستیک متداول‌ترین روش تولید انبوه سپر خودرو محسوب می‌شود.

دستگاه تزریق پلاستیک مخصوص تولید سپر خودرو

از میان دستگاه‌های تزریق پلاستیک، دستگاه‌ تزریق پلاستیک دو صفحه‌ای مناسب‌ترین گزینه برای تولید سپر به شمار می‌رود. طراحی متفاوت گیره در دستگاه‌های تزریق پلاستیک دو صفحه‌ای فضای بیشتری را برای قرارگیری قالب‌های بزرگ فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها در مقایسه با دستگاه های تزریق پلاستیک تاگِل (سه صفحه ای) فضای کمتری را اشغال می‌کنند. همچنین طراحی پیشرفته این دستگاه‌ها، افزایش کیفیت محصول را در پی دارد که در حوزه تولید قطعات خودرو دارای اهمیت است.

فرم هندسی سپر به صورتی است که در هنگام تزریق، کشش نامتوازنی را به تایبارهای دستگاه تزریق پلاستیک تحمیل می‌کند، این مساله می‌تواند باعث بریدگی تایبار در دستگاه‌های سه صفحه ای شود. شرکت ایزومی با استفاده از فناوری کنترل و تنظیم نیروی کشش تایبار بر روی دستگاه‌های دو صفحه‌ای، توزیع یکنواخت تنش بر روی تایبارها را امکان‌پذیر ساخته است و این مزیت در تولید قطعاتی مانند سپر خودرو، اهمیت ویژه‌ای دارد.

خط تولید تمام اتوماتیک بدنه شارژر هدفون
مشاهده مقاله

همچنین با هدف بهینه‌سازی کیفیت و قیمت، شرکت ایزومی اقدام به طراحی و تولید سری جدیدی از دستگاه‌های دو صفحه‌ای با صفحات گیره عریض و قالب‌گیر بزرگتر کرده است که با نام WD1 عرضه می‌شوند. این دستگاه‌ها برای قالب‌های دارای عرض زیاد مانند سپر، بسیار مناسبند. با استفاده از این دستگاه، امکان تولید سپر با دستگاه تزریق پلاستیک سایز کوچک‌تر و ارزان‌تر فراهم شده است.

ویدیوی زیر تولید سپر خودرو با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک مخصوص تولید سپر خودرو را نمایش می‌دهد.

IFrame

دستگاه تزریق پلاستیک مخصوص سپر خودرو

عناوین مرتبط:

23 دیدگاه

  • سلام از مطالب ارزشمندی که تهیه کردید سپاسگزارم، ممنون شما میشم اگر آموزش تخصصی دستگاه تزریق پلاستیک و دوره اوپراتوری دستگاه رو برگزار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *