های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک

سیستم هیدرولیک دستگاه های تزریق پلاستیک، هنگام کار حرارت تولید می نماید، برای خنک کردن روغن ماشین باید آب خنک را به مبدل وارد نمود تا با جذب حرارت آن را به هوای خارج دستگاه منتقل سازد .

همچنین در موقع تزریق مواد مذاب به قالب به تدریج دمای قالب تزریق پلاستیک بالا می رود، برای تولید قطعه با کیفیت، نیاز داریم که دمای قالب را در محدوده تعئین شده ثابت نگه داریم، به این منظور نیاز به سیستم خنک کننده داریم.

برای خنک کردن روغن و قالب راه های مختلفی وجود دارد، در ادامه به روش های خنک کاری و مزایا و معایب آنها مختصرا اشاره می کنیم :

2037
روش های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک
2036
روش های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک

وظیفه چیلر سرد کردن آب است، با در نظر گرفتن دمای آب سرد مورد نیاز و دقت  مورد نیاز و همچنین با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی می توان چیلر مناسب را انتخاب نمود، در ادامه به تعدادی از انواع چیلر یا آب سرد کن که در صنایع پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد اشاره می کنیم:

چیلر های تبخیری: این نوع خنک کننده های آب که به نام برج خنک کننده یا کولینگ تاور هم شناخته می شوند، وسیله ای برای دفع حرارت آب به روش تبادل حرارت با هوا است، برج های خنک کننده با تبخیر آب حرارت آب را کاهش می دهند و برای استفاده مجدد به گردش در می آورند .

اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده: پنکه (فن)، پکینگ (الوار چوب ، آبریز )، حوضچه، پمپ آب

برج های خنک کننده در اشکال و از جنس های مختلف موجود است، جنس این برج ها فلزی، فایبر گلاسی و در شکل های استوانه، مکعب  ذوذنقه ای و نوع محرک جریان هوا، فن دار یا مکانیکی و یا با استفاده از جریان طبیعی هوا کار می کنند.

در صنعت پلاستیک از این نوع خنک کننده بیشتر برای خنک کردن روغن هیدرولیک دستگاه استفاده می کنند ، در تابستان دمای خنک شدن آب در تهران بین 20 تا 27 درجه سانتیگراد و در زمستان تا 15 درجه امکان خنک شدن آب وجود  دارد .

برای خنک کردن قالب پلیمرهایی مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن و موادی که ساختار کریستالی دارند می توان از این نوع خنک کننده استفاده نمود ولی در صورت نیاز به دمای خنک کاری دقیق و کمتر از 20 درجه سانتیگراد ضرورت دارد که از چیلر های کمپرسوری (تراکمی) استفاده نمائیم.

تولید لنز پلاستیکی
مشاهده مقاله

به دلیل هزینه  اولیه پائین و هزینه نگهداری کم این نوع آب سرد کن، در محل هائی که امکان استفاده از این سیستم باشد، مقرون به صرفه تر می باشد .

2038
روش های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک
2039
روش های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک

در چیلر های تراکمی، گاز فرئون 12 توسط کمپرسور متراکم می شود، این گاز بعد از متراکم شدن، وارد کندانسور شده و بوسیله حرارت یا آب خنک شده و به مایع تبدیل می شود، گاز تبدیل شده به مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین، وارد خنک کننده یا اواپوراتور می شود که فشار کمتری دارد و این کاهش فشار باعث ایجاد برودت در اپراتور یا خنک کننده می شود و سیالی را که در ارتباط با اپراتور است خنک می کند. در چیلر ها اپراتور داخل مخزن آب قرار می گیرد و باعث خنک شدن آب می شود .

اجزای اصلی چیلر های تراکمی  عبارتند از:

کمپرسور، کندانسور (متراکم کننده )، اواپوراتور (متساعد کننده )، شیر انبساط، پمپ سیرکولاسیون، مخزن آب

چند نوع کمپرسور یا متراکم کننده در چیلر ها مورد استفاده قرار می گیرد :

پیستونی، اسکرو، اسکرال و سانتریفوژ

از نظر ساختمان کمپرسور های چیلر به دو دسته تقسیم می شوند:

کمپرسور های هرمتیک  hermetic

کمپرسور های  semi hermetic

 در چیلر های صنعتی از دو نوع کمپرسور استفاده می شود:

Hermetic   ) جوشی و پرسی( که قابل باز شدن نیست و یکبار مصرف است.

Semi Hermetic (پیچی و قابل تعمیر)

معمولا در چیلر های با ظرفیت تبرید کمتر از 15 تن از کمپرسور های هرمتیک

و برای چیلر های بزرگتر از کمپرسور های Semi Hermetic   استفاده می کنند.

2040
روش های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک
2041
روش های خنک کاری روغن و قالب دستگاه تزریق پلاستیک
  • چگالنده یا کندانسور Condenser)  ) وسیله یا واحدی است که وظیفه خنک‌سازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده داردکه معمولاً با سرد کردن آن انجام میشود. در این کار حرارت نهان سیال عامل گرفته می شود وبه سیال خنک کن کندانسور منتقل می گردد.

کندانسورها از نظر سیال و فرآیند خنک کاری به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کندانسورهوایی  Air Cooled Condenser) ) : از هوا بعنوان عامل خنک کننده کندانسور استفاده می شود.
  • کندانسور آبیWater cooled condenser) ): جهت چگالش سیال عامل از آب استفاده می شود.

در انتخاب چیلر باید به نوع کندانسور توجه نمود، هر یک از دو نوع کندانسور مزایا و معایبی دارند  که به بعضی از آنها اشاره می کنیم :

مزیت عمده چیلر خنک شونده با هوا، عدم نیاز به برج خنک کننده برای خنک کردن کندانسور می باشد .

حذف برج خنک کننده باعث کاهش هزینه های لوله کشی و تصفیه آب می شود .

معایب چیلر های هوا خنک: بعلت هوای گرم خروجی از کندانسور معمولا این چیلر ها در فضای باز نگهداری می شوند که باعث کوتاه شدن عمر چیلر می شود، عمر چیلر های هوایی حدود 15 سال است، در صورتی که عمر چیلر های آبی حدود 25 سال می باشد، بازدهی چیلر های هوایی کمتر از چیلر های آبی است.

تکرارپذیری چیست و چرا بسیار مهم است؟
مشاهده مقاله

اجزای دیگر چیلر های تراکمی، اپراتور یا تبخیر کننده  قطعه ای است که باعث تبخیر یک مایع به گاز می گردد و برای تبخیر شدن حرارت محیط را جذب می کند، اپراتور ها انواع مختلفی دارند که به دو نمونه از اپراتور ها که بیشتر در چیلر های صنعتی استفاده می شوند اشاره می کنیم:

ساده یا کویل: از لوله های مسی یا استیل که بصورت مارپیچ شکل گرفته اند ساخته شده است  و مستقیما یا با صفحات اتصال دهنده، درون آب قرار می گیرد

ورقه ای یا پلیتی: این نوع تبخیر کننده از صفحات تو خالی که در آنها آب جریان دارد بعنوان تبخیر کننده استفاده می کند، مزیت این نوع اپراتور راندمان بهتر حرارتی و عیب آن، حساس بودن به ناخالصی و رسوب گرانی قیمت و ترکیدن در اثر یخ زدن

شیر انبساط: این شیر با کم کردن فشار مایع، باعث انبساط و تبخیر آن می شود، این شیر در اثر بالا رفتن فشار و دمای مایع خنک کننده مسیر  جریان مایع به سمت اپراتور را باز می نماید .

کنترل فشار بالا High Pressure Control : برای قطع پمپ به هنگام بالا رفتن فشار مدار خنک کاری استفاده می شود .

کنترل فشار پائین Low Pressure Control: کنترل فشار پائین برای زمانی است که فشار مکش به حدی پائین می اید که احتمال یخ زدن آب در اپراتور وجود دارد .

بعلت وجود ناخالصی و رسوب در آب باید آن را از فیلتر های مخصوص عبور داد، که برای این منظور از فیلتر های دیسکی با  دانه بندی مناسب استفاده می نمائیم، برای اطمینان از عبور جریان از فیلتر، قبل از آن فشار سنج نصب می کنیم و بالا رفتن فشار نشانه گرفتن فیلتر است .

پمپ سیرکولاسیون: برای جابجایی آب در سیستم خنک کاری از پمپ سیرکولاسیون، با حجم و فشار  مورد نیاز استفاده می شود .

22 دیدگاه

  • با سلام و تقدیم احترام فراوان به پرسنل شرکت محترم نکو بهینه ماشین. تعدادی دستگاه تزریق برند ایزومی از شما خریده¬ام و بسیار راضی هستم، واقعاً دستگاه¬های با دوامی هستند و پیشتیبانی شرکت هم عالی است.

    • با درود و سپاس از شما. باعث افتخار این مجموعه است که محصولات با دوام و پشتیبانی NBM توانسته اند رضایت شما مشتری گرامی را جلب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *