طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک

در این سری مقالات قصد داریم با قسمت های مختلف قالب دستگاه تزریق پلاستیک بیش تر آشنا شویم. سعی شده نکات فنی قسمت های مختلف با زبان ساده بیان شود تا تمامی علاقه مندان امکان استفاده از مطالب را داشته باشند. در ابتدا به طراحی گیت های مختلف قالب دستگاه تزریق پلاستیک می پردازیم و انواع مختلفی که وجود دارد. در هر شماره با دو نوع گیت مختلف برای قالب تزریق در خدمت خوانندگان گرامی خواهیم بود.

طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک 

  1. گیت اسپرو

گیت اسپرو ساده ترین و قدیمی ترین گیت موجود است. سطح مقطع دایره ای دارد وبه صورت مخروطی به بزرگ ترین قسمت سطح متصل شده است. گیت اسپرو حتما باید به ضخیمم ترین قسمت قطعه متصل شود. با در نظر گرفتن سایز مناسب و فشار تزریق کافی، می تواند تا پر شدن کامل قطعه کار وظیفه خود را انجام دهد. قطر اسپرو بستگی به موقعیت آن بر روی قطعه دارد ولی حتما باید بیش تر از ضخامت، ضخیم ترین قسمت قطعه باشد، چرا که باید دیر تر از قطعه خنک و جامد شود. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که ضخامت بیش از مقدار مشخصی نیز نباید باشد چرا که مدت زمانی که طول می کشد تا جامد شود افزایش یافته و در نتیجه باعث می شود زمان خنک کاری افزایش یابد و سیکل تولید افزایش یابد.

جهت خارج سازی اسپرو از قالب لازم است که زاویه ای در اسپرو ایجاد شود. استاندارد های آمریکا زاویه 2.4 درجه را پیشنهاد می کنند.

راهنمای انتخاب مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

از معایب این نوع گیت می توان به این نکته که همواره گیت باید از قطعه کار جدا شود و حتما نشانی از خود به جا خواهد گذاشت اشاره کرد. این نکته در مواردی آزار دهنده است و گاهاً می توان گیت را در محلی تعبیه نمود که پس از اسمبلی قطعات مشخص نباشد. از آنجایی که این  نوع طراحی همواره امکان پذیر نیست، روشی دیگر وجود دارد که اسپرو را می توان به صورت turnaround طراحی شود، تا قطعه از داخل پر شود و از بیرون نقطه تزریق قابل مشاهده نباشد. از مزایای دیگر طراحی گیت به این روش می توان به جلوگیری از جهش اشاره کرد چرا که مواد ابتدا به صفحه مقابل برخورد می کند و از آن جا در قالب دستگاه تزریق پلاستیک پخش می شود. در عکس زیر نمونه ای از این طرح را می توان مشاهده کرد.

2032
طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک

شکل 1 اسپرو گیت با turnaround

یکی دیگر از روش های جالب طراحی گیت اسپرو در شکل زیر نشان داده شده و گیت به صورت منحنی طراحی شده است. این روش امکان پر کردن قالب دستگاه تزریق پلاستیک از کنار را فراهم می کند. این روش برای دست یابی به تعادل قطعه در قالب استفاده می شود. این نوع گیت صرفا برای الاستومر های ترموپلاسیتیک پیشنهاد می شود.

2032 1
طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک

شکل 2گیت اسپرو منحنی

  1. گیت لبه ای یا فن گیت

گیت لبه ای در درجه اول برای تزریق قطعات بزرگ با سطوح بزرگ و دیواره های نازک استفاده می شود. مزایای زیر را نیز داراست:

  • جهت گیری موازی در تمام عرض قطعه کار ( این نکته در قطعات شفاف بسیار مهم و حائز اهمیت است.)
  • در هر قطعه انقباض در جهت حرکت مواد و به صورت عرضی می باشد ( این نکته برای مواد بلورین اهمیت زیادی دارد.)
  • نشانه خاصی از گیت بر روی قطعه کار باقی گذاشته نمی شود.
مراقبت و نگهداری سیستم هیدرولیک
مشاهده مقاله

مواد ابتدا وارد یک کانال پخش می شود که به کویتی از طریق راهگاهی باریک متصل شده است.(شکل 3 )

راهگاه باریک نقش کنترل کننده جریان را در حین پر کردن قالب بازی می کند. این راهگاه معمولا با سطح مقطع دایره ای شکل ارائه می شود.

در بعضی شرایط شکل راهگاه به صورت دم ماهی ساخته می شود. (شکل 4) هر چند برای ساخت راهگاه به این روش کار بیش تر و هزینه بیش تری مصرف می شود ولی در ازا قطعه با کیفیت بالایی به علت پخش موازی مواد درون قالب خواهیم داشت.

2033
طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک

شکل 3گیت لبه ای به همراه کانال پخش کننده با سطح مقطع دایره ای

2034
طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک

شکل 4 گیت لبه ای با سطح مقطع تنظیم شده برای تنظیم سرعت یکسان

22 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *