سنج STRAIN GAUGE چیست

2050
کرنش سنج (Strain Gauge) چیست؟

سیستم Strain Gauge چیست؟

در این سیستم از کرنش‌سنج برای اندازه‌گیری و محاسبه نیروی قفل گیره و میزان بار وارده بر هر تایبار در حین کارکرد دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می‌شود. در دستگاه‌های تزریق پلاستیک که از سیستم گیره بازویی بهره می‌برند، یکسان بودن نیروی وارده بر هر تایبار از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، زیرا عدم توازن نیروی وارده موجب آسیب شدید به گیره دستگاه تزریق پلاستیک و در نهایت بریدن تایبار خواهد شد.

با استفاده از این سیستم اندازه‌گیری در تنظیم عملکرد دقیق گیره و یکسان بودن فشار در هر چهار تایبار، سلامت گیره دستگاه تزریق پلاستیک بهبود می‌یابد.

2051
کرنش سنج (Strain Gauge) چیست؟
2053
کرنش سنج (Strain Gauge) چیست؟
2052
کرنش سنج (Strain Gauge) چیست؟

نحوه عملکرد دستگاه Strain Gauge چگونه است؟

بلوک دستگاه Strain Gauge شامل یک کرنش‌سنج مطابق شکل می‌باشد بطوری پس از قرارگیری روی تایبار، بواسطه آهنربای داخل بلوک، دستگاه روی تایبار قفل می‌شود و کرنش‌سنج بکارگرفته شده بطور کامل روی بدنه تایبار می‌چسبد. لازم به ذکر است که دو بلوک در دو طرف تایبار بطور صحیح و روبروی یکدیگر قرار بگیرند.

ابتدا قطر تایبار دستگاه تزریق پلاستیک به کنترلر Strain Gauge جهت محاسبات آتی معرفی می‌شود.

 به محض آنکه گیره دستگاه تزریق پلاستیک قفل شود، بواسطه ازدیاد طولی که در تایبار بوجود می‌آید، کرنش‌سنج نصب شده میزان کرنش در سطح تایبار را سنجیده و عدد آن را به کنترلر دستگاه Strain Gauge گزارش می‌کند.

بدین ترتیب برای هر تایبار ۲ عدد کرنش برای دو طرف تایبار بدست آمده و عدد میانگین حاصل از این دو عدد بعنوان کرنش موجود در آن تایبار درنظر گرفته خواهد شد. در نهایت کنترلر Strain Gauge با در اختیار داشتن کرنش هر چهار تایبار و اندازه قطر آن، نیروی وارده در هر تایبار را بر حسب kN و Ton محاسبه و اعلام می‌کند.

فرآیند تزریق با کمک گاز
مشاهده مقاله

اکنون با داشتن میزان نیروی وارده در یک از تایبارهای دستگاه تزریق پلاستیک می‌توان از توازن فشار وارده بر آنها و رفع عیب و تنظیم مجدد گیره دستگاه استفاده کرد.

26 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *