فرسودگی سیلندر و ماردون

سیلندر، ماردون و سوپاپ یکطرفه معمولاً با هم دچار سایش و فرسودگی می شوند، شناخت انواع سایش و فرسودگی می تواند باعث انتخاب صحیح تر نوع تجهیزات، تنظیم صحیح و جلوگیری از فرسایش و خرابی این قطعات شود.

انواع فرسودگی: چسبندگی (Adhesive)، ساییدگی (Abrasive )، خوردگی (Corrosive)

فرسودگی از نوع چسبندگی: این نوع فرسایش در اثر سایش دو فلز با نیروی کافی بوجود می آید که باعث کنده شدن مقداری از فلز از قطعه دارای مقاومت کمتر می گردد. در صورتی که جنس و سختی سیلندر و ماردون مشابه باشند، گیرپاژ اتفاق می افتد که مقداری از فلز یک قطعه بر روی قطعه دیگر می چسبد و ازروی قطع دیگر برداشته می شود.

سیلندر و ماردون در حالت مطلوب با هم در تماس نیستند و ماردون در سیلندر بصورت معلق در حرکت است و فقط از ناحیه دم ماردون با هم در تماس هستند، در صورتی که شرایط کارکرد باعث تماس سیلندر و ماردون با هم شود، سایش از نوع چسبندگی در قطر خارجی دنده های ماردون و دیواره داخلی سیلندر اتفاق می افتد.

 به چند عامل فرسودگی از نوع چسبندگی اشاره می شود :

  1. طراحی نامناسب ماردون
  2. جنس نامناسب سیلندر و ماردون
  3. طرح تنظیم حرارت نامناسب سیلندر تزریق
  4. کیفیت نامناسب تولید سیلندر و ماردون و عملیات حرارتی
  5. عدم تنظیم مناسب سیلندر و ماردون و ماشین تزریق

 

فرسودگی از نوع سایشی : این نوع فرسایش، زمانی اتفاق می افتد که قطعات و ذرات ساینده همراه مواد پلاستیک به داخل سیلندر وارد شود، ماهیت ساینده این ذرات باعث فرسایش ماردون درناحیه انتقال می گردد.

ذرات ساینده می تواند، افزودنی های تقویتی نظیر، الیاف شیشه، کربنات کلسیم، پودر فلزات باشد، سایش در مواردی که سیلندر و ماردون از جنس و سختی کافی برخوردار نباشد، بیشتر قابل مشاهده است .

پلاستیک در صنایع مختلف - صنعت کشاورزی
مشاهده مقاله

چند دلیل عمده فرسایش از نوع ساییدگی:

  1. نامناسب بودن جنس سیلندر و ماردون
  2. طراحی نامناسب ماردون
  3. تنظیم نامناسب دمای سیلندر
  4. زیاد بودن فشار پشت ماردون
  5. عدم استفاده از آهنربا در قیف

فرسودگی از نوع خوردگی: این نوع فرسودگی نتیجه تولید اسید در سیلندر تزریق و واکنش آنها با سیلندر و ماردون است.

در اثر خوردگی، گودی هایی در آخرین رزوه های ناحیه انتقال و در ناحیه سنجش بوجود می آید و در این گودی ها مواد مذاب جمع شده و به تدریج می سوزد و در محصول ایجاد نقاط سیاه و قطعات سوخته می نماید. تعدادی از مواد پلاستیک می توانند تولید اسید نمایند، مثلاً پی وی سی  در اثر حرارت اسید کلریدریک تولید می کند، پلی استال در اثر حرارت تولید اسید فرمیک می نماید و پلیمر های سلولوزی در اثر حرارت تولید اسید استیک و اسید بوتیریک می کند.

بعلاوه، بعضی مواد افزودنی که برای مصارف مختلف از جمله، مقاوم نمودن در برابر شعله، چسبندگی تقویت کننده ها و عوامل پف زا باعث تولید اسید های خورنده نظیر اسید برمیک و اسید سولفوریک می شوند.

علیرغم ماهیت خورنده بعضی از مواد پلیمری، با استفاده از جنس مناسب سیلندر و ماردون و سوپاپ می توان آنها را به خوبی تولید نمود.

دلایل اصلی فرسودگی از نوع خوردگی :

  1. جنس نامناسب سیلندر و ماردون و سوپاپ
  2. عدم خاموش و روشن کردن صحیح ماشین تزریق
  3. طراحی نامناسب ماردون
  4. عدم خشک کردن کافی مواد پلاستیک
  5. تنظیم نامناسب دمای سیلندر
  6. زیاد ماندن مواد داخل سیلندر

26 دیدگاه

  • عالی بود، خدا خیرتون بده که همه این اطلاعات میذارید. ما تو کارخونه دستگاه تزریق رو فقط با برند NBM میشناسیم و بس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *