cee9caf67d

در سال های اخیر جهت گیری فناوری های نوین تولید محصولات پلاستیکی به سوی حذف عملیات ثانویه در تولید بوده است. فناوری هایی مانند برچسب گذاری درون قالب (IML) و تزئینات درون قالب (IMD) با همین رویکرد توسعه یافته و به بازار عرضه شدند.

اسمبل کردن یا مونتاژ به عنوان یک عملیات ثانویه بخشی وقت گیر از فرایند تولید قطعات پلاستیکی مونتاژی است و فناوری مونتاژ درون قالب یا In-Mold Assembly  به طور مشخص آن را هدف قرار داده است. از آنجا که این فناوری معمولا با تزریق چند شات مختلف همراه است، در نگاه اول ممکن است با تولید قطعات دو یا چند رنگ اشتباه گرفته شود، نکته ی مهم برای درک مفهوم فناوری مونتاژ درون قالب این است که این فناوری برای تولید تک مرحله ای مجموعه های مونتاژی به کار می رود که از دو یا چند قطعه متفاوت با جنس های گوناگون تشکیل شده اند و مونتاژ این قطعات به طور سنتی با روش هایی مانند پرس کردن، جوش دادن یا چسباندن انجام می شود.

202020602
مونتاژ درون قالب

در این تکنولوژی طراحی قالب نقش اصلی را ایفا کرده و دستگاه تزریق پلاستیک به کار رفته از فناوری متعارف برخوردار است. برای حذف عملیات ثانویه مونتاژ و تحقق مونتاژ درون قالب لازم است تا از قالب به عنوان فیکسچر استفاده شده و به گونه ای ساخته شود تا قابلیت اینسرت گذاری را داشته باشد. در اینجا اینسرت می تواند شامل قطعات پلاستیکی، قطعات فلزی، شیشه، واشر، پیچ، مهره و … باشد. فرایند اینسرت گذاری به صورت اتوماتیک و با کمک ربات انجام می شود و به منظور اطمینان از قرار گیری صحیح اینسرت ها، قالب به سنسورهای ویژه ای مجهز می شود.

مزایای دستگاه تزریق پلاستیک سری A5 ایزومی
مشاهده مقاله
202020603
مونتاژ درون قالب

مهمترین مزایای In-Mold Assembly عبارتند از:

  • افزایش کیفیت محصول با حذف اعوجاج و تغییر فرم قطعات در اثر مونتاژ پرسی
  • حذف انبار قطعات نیم ساخته
  • کاهش تعداد قالب و دستگاه های تزریق پلاستیک در کارخانه
  • کاهش تعداد پرسنل و فضای مورد نیاز در کارخانه
  • بهبود انطباق قطعات
  • کاهش زمان تولید محصول نهایی
  • قابلیت تولید قطعات دارای ساختار هندسی پیچیده که با روش های سنتی قابل مونتاژ نیستند
  • حذف نیاز به کانوایر، فیدر، فیکسچر و دستگاه جوش اولتراسونیک
2020206004
مونتاژ درون قالب

یکی از مهمترین شاخصه های این فناوری، استفاده از قالب های دوار با قابلیت چرخش حول محور عمودی است. فناوری قالب مکعبی (Cube Mold) که توسط شرکت FOBOHA  GMBH آلمان اختراع شده است، نقشی اساسی در ارتقاء مونتاژ درون قالب داشته است. در قالب های مکعبی، بخش زیرین قالب بر روی شاسی دستگاه و تایبارهای پایین گیره قرار می گیرد و بخش بالای قالب نیز بر روی دو تایبار بالایی نصب می شود. با هر بار گردش قالب به دور محور عمودی، بخشی از محصول تولید یا مونتاژ می شود به طوری که در اولین مرحله، قطعه پلاستیکی اولیه تزریق می شود. پس از باز شدن قالب، قطعه اولیه در روی صفحه متحرک میانی قالب باقی مانده و با گردش 90 یا 180 درجه ای وارد حفره های دوم شده و پس از بسته شدن قالب، قطعه ی دوم تزریق می شود. این عملیات ادامه یافته و در نهایت محصول نهایی از چهارمین حفره قالب خارج می شود. در قالب های مکعبی مراحل تزریق، خنک سازی و پران به طور همزمان انجام می گیرند که جهشی در فناوری به شمار می رود. علاوه بر این با کاهش قابل توجه زمان مونتاژ قطعات، در مجموع زمان سیکل تولید محصول تا 40% کاهش می یابد.

خط تولید تمام اتوماتیک بدنه شارژر هدفون
مشاهده مقاله

عناوین مرتبط:

19 دیدگاه

  • مشتری مداری این شرکت درجه یک و فوق العاده است. من چند تا سوال در مورد دستگاه تزریق پلاستیک داشتم که مهندس فروش شرکت با صبر و حوصله کامل راهنمایی کردن.

    • با درود و سپاس از شما، بسیار خرسند و مفتخریم که پاسخگویی کارکنان شرکت NBM باعث جلب رضایت شما شده است. پیروز و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *