کرونا و محبوبیت کیسه­ های پلاستیکی

ویروس کرونا باعث افزایش محبوبیت کیسه­ های پلاستیکی شده است!

20202030

 

تا پیش از همه گیری ویروس کرونا، انتظار می­رفت که در سال 2020 محدودیت ­های قابل ملاحظه­ ای برای مصرف کیسه ­های پلاستیکی یک بار مصرف در ایالات متحده وضع شود.

در سال های اخیر برخی از ایالت­ های امریکا با وضع قوانینی سختگیرانه سعی در محدود کردن تولید زباله­ های پلاستیکی به ویژه کیسه ­های یکبار مصرف پلاستیکی داشته­ اند. تعداد این ایالت­ ها در آستانه پیوستن ماساچوست و رسیدن به عدد شش بود که ناگهان ویروس کرونا از راه رسید. پس از اعلام رسمی همه ­گیری این بیماری، در تمامی این ایالت ­ها دستوراتی از فرمانداری مبنی بر لزوم استفاده از کیسه ­های یکبار مصرف در تمامی فروشگاه ­ها صادر شد تا از این طریق حفظ نکات بهداشتی و پیشگیری از ابتلای افراد جدید آسان ­تر شود.

در حالی که دانشمندان سرتاسر جهان در حال شناسایی بیشتر این ویروس هستند و روش­ های انتقال آن همچنان در حال مطالعه است، صنعت پلاستیک در آمریکا در حال بهره برداری از این شرایط به منظور رفع تمامی محدودیت ­های باقیمانده است و در این راه اقدام به برگزاری پویش­ های مردمی و اطلاع رسانی در مورد خطرات بهداشتی کیسه­ های پارچه ­ای چندبار مصرف کرده است. به نظر می­ رسد که این صنعت تا حد زیادی موفق شده تا اعتباری را که در سالیان اخیر به دلیل مضرات زیست محیطی کیسه ­های یکبار مصرف از دست داده بود، مجدداً به دست آورد. همچنین شرکت استارباکس نیز برای کاهش ریسک انتقال ویروس، استفاده از لیوا ن­های یکبار مصرف در کافی شاپ­های زنجیره­ ای خود را مجدداً از سر گرفته است. این در حالی است که پس از سال ها تلاش فعالان حفظ محیط زیست، این شرکت به جای لیوان ­های یکبار مصرف، از لیوان هایی با قابلیت پر شدن مجدد استفاده می ­کرد.

در حالی که استفاده از کیسه ­های پلاستیکی در شرایط بحرانی نظیر همه ­گیری ویروسی، حتی از دیدگاه بسیاری از فعالان محیط زیست هم منطقی و صحیح به نظر می­ رسد، اما این فعالان بیم این را دارند که لابی گری ­ها در نهایت باعث رفع دائمی تمامی محدودیت­ های وضع شده گردند و دستاوردهای ارزشمند فعالان محیط زیست در خصوص کاهش تولید زباله ­های پلاستیکی به کلی از دست بروند.

20202031

یافته ­های دانشمندان در مورد ویروس کرونا و اینکه این ویروس تا چه مدت بر روی سطوح به صورت فعال باقی می­ ماند، قطعی نیست و هر روز یافته ­های جدید نتایج یافته ­های قدیمی را به چالش می­ کشند. همچنین هیچ پژوهش علمی ­ای بر روی خطرناک بودن استفاده از کیسه­ های پارچه ­ای چندبار مصرف در هنگام خرید کردن انجام نشده است. پزشکان و متخصصان درمانی برای حفظ نکات ایمنی در هنگام خرید کردن، توصیه می ­کنند که کالاهای خریداری شده را به خانه برده و از کیسه خارج کنید و از شر کیسه ­های یکبار مصرف خلاص شوید. سپس بسته­ ها و ظروف حاوی مواد غذایی را تمیز کرده و میوه و سبزیجات را به دقت بشویید. اگرچه این توصیه­ ها معقول به نظر می ­رسند، اما واقعیت این است که ما هر روز در حال یادگیری چیزهای جدیدی درباره این ویروس هستیم و کاملا محتمل است که این توصیه ­ها به زودی تغییر کنند.

عیب یابی قطعات در فرایند تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

بر اساس تحقیقی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده، مدت زمانی که ویروس SARS-CoV-2 پس از ماندن بر روی سطوح مختلف فعال و همچنان دارای قابلیت ایجاد عفونت باقی می­ ماند مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص شده که این زمان برای مس 4 ساعت، مقوا 24 ساعت، فولاد ضدزنگ 2 روز و پلاستیک تا 3 روز طول می ­کشد. اگرچه در این تحقیق مدت زمان فعال بودن ویروس بر روی پارچه و لباس مورد بررسی قرار نگرفته است اما به نظر می­ رسد سطوح صاف و صیقلی نظیر سطح کیسه ­های پلاستیکی، در انتقال ویروس بهتر از سطوح زبر و متخلخل مانند پارچه و لباس عمل می­ کنند.

20202032

یکی از راه ­های ارتقاء بهداشت در استفاده از کیسه های پارچه­ ای شستشوی مرتب آن ها است. همچنین در صورتی که پس از خارج کردن کالاهای خریداری شده، کیسه ­ها را در زیر نور مستقیم آفتاب یا حتی در جایی که تماس مستقیم با آن ندارید، قرار دهید پس از چند روز می ­توانید با خیال راحت از آن ها دوباره استفاده کنید.

شیوع ویروس کرونا باعث شده تا به طور بی سابقه ­ای اهمیت آمادگی در برابر خطراتی که حیات انسان را مورد تهدید قرار می ­دهند، درک شود. حال باید در نظر داشت که خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و آسیب ­های انسانی وارد شده به محیط زیست نیز می ­توانند در آینده ­ای نه چندان دور آسیب ­های جدی و جبران ناپذیری را متوجه زندگی انسان سازند و از این رو لازم است بیش از پیش توجه به حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر، همه گیری ویروس کرونا باعث افزایش آگاهی مردم جهان از خطراتی شده است که به صورت بالقوه می­ توانند زندگی انسان و سیار جانداران را از بین ببرند. یکی از این خطرات زباله ­های پلاستیکی غیر قابل تجزیه ­ای هستند که محیط زیست را به شدت تهدید می­ کنند. ممکن است به صورت موقت و تا زمان کنترل این بیماری، برخی از قوانین محدود کننده تولید پلاستیک در جهان نادیده گرفته شوند، اما پس از رفع بحران این محدودیت­ ها به یاری درک عمومی به دست آمده در خصوص اهمیت آن ها، مجددا و با سخت­گیری بسیار بیشتری از سر گرفته خواهند شد.

امروزه پلاستیک به عنوان ماده­ ای ارزان، سبک و دارای خواص فوق العاده، نقش به سزایی در افزایش کیفیت زندگی انسان بازی می ­کند. بی­ تردید هرگونه استفاده ­ای از این ماده را نمی ­توان مضر ارزیابی کرد بلکه در بسیاری از کاربردها، پلاستیک می ­تواند دوست­دار محیط زیست نیز باشد، مهم این است که با مدیریتی حساب شده مصرف پلاستیک را کنترل نمود. همچنین توسعه فناوری مواد پلاستیکی زیست­ تخریب­ پذیر (Biodegradable) می ­تواند حلقه گمشده­ ی آشتی پلاستیک و طبیعت باشد. شرکت ایزومی با درک اهمیت این مساله در سال های اخیر تحقیقات فراوانی انجام داده و با معرفی فناوری DCIM که کامپاند مستقیم مواد اولیه و افزودنی­ های مختلف در حین فرایند تزریق را ممکن می ­سازد، گام مهمی در ارائه فناوری سبز تولید پلاستیک برداشته است.

سیستم خنک کننده در دستگاه های تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله
20202033 2020234
نمونه ای لیوان پلاستیکی زیست نخریب پذیر که تکنولوژی آن توسط ایزومی توسعه یافته است.

تکنولوژی DCIM ایزومی چیست و چگونه کار می­کند؟

کلمه DCIM عبارتی اختصاری برای Direct Compound Injection Molding به معنای تزریق پلاستیک با کامپاند مستقیم است. در این فرایند نیاز به خرید گرانول کامپاند شده حذف می ­شود، بدین صورت که هر ماشین تزریق پلاستیکی پس از تجهیز به ماژول DCIM ایزومی این توانایی را دارد که در هنگام عمل بارگیری، مواد افزودنی مختلف اعم از انواع الیاف، پرکننده­ های معدنی مانند پودر تالک، انواع رنگ و مستر بچ و غیره را با استفاده از سیستم دوزینگ بسیار دقیق با یکدیگر به صورت کامپاندی یکنواخت، ترکیب کند. نیاز به استفاده از خشک کن در این فرایند حذف شده است و علاوه بر این تولیدکننده این امکان را خواهد داشت تا محصولاتی با فرمول اختصاصی تولید کند که به آسانی توسط رقبا قابل کپی سازی نباشند.

20202035

قیمت تمام شده محصول با استفاده از این فناوری از 14 تا 24 درصد کاهش خواهد یافت، بنابراین استفاده از آن نفع اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت، حال سوال این است  که” این فناوری چگونه به حفظ محیط زیست کمک می­کند؟”. پاسخ در قابلیت تولید پلاستیک ­های زیست تخریب پذیر و کاهش قابل ملاحظه تولید کربن دی اکسید و مصرف انرژی نهفته است.

با استفاده از این فناوری، تولید قطعات پلاستیکی زیست تخریب پذیر با استفاده از هر نوع دستگاه تزریق پلاستیکی و با هر برندی به آسانی ممکن می­ شود. تولید پلاستیک سبز با استفاده از نشاسته ذرت و یا الیاف گیاهی، تا پیش از این یک چالش فنی برای بسیاری از تولید کنندگان بوده است، اما با استفاده از این تکنولوژی دوست دار محیط زیست، از این پس این کار با سادگی بیشتری انجام پذیر شده است.

بسیاری بر این باورند که جهان پس از کرونا جهانی متفاوت خواهد بود. دو جنگ جهانی به کشورهای دنیا لزوم حفظ بازدارندگی نظامی را آموخت و انتظار می­ رود بحران ویروس کرونا، جهانیان را از لزوم حفظ آمادگی در برابر سایر خطرات نیز آگاه کرده باشد. در کنار خطر همه­ گیری بیماری های عفونی، خطراتی نظیر مقاومت باکتری­ ها به آنتی­بیوتیک ­ها، حمله موجودات هوشمند فضایی، برخورد اشیاء فضایی، تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گلخانه ­ای و آلودگی محیط زیست ممکن است در آینده حیات انسان را با تهدید مواجه کنند و اینک انسان از هر زمان دیگری این خطرات را بیشتر جدی گرفته است. در آینده دولت ­ها برای پیشگیری از این خطرات سرمایه گذاری هنگفتی خواهند کرد و همکاری بین­ المللی در این زمینه ­ها افزایش خواهد یافت.

20202036

با توجه افزایش آگاهی در خصوص لزوم حفظ محیط زیست و کاهش زباله های پلاستیکی، می­توان انتظار داشت که در آینده­ ای نه چندان دور، صنعت پلاستیک در سراسر جهان به سوی تولید هر چه بیشتر پلاستیک ­های تجزیه پذیر و سبز سوق پیدا ­کند. سرمایه ­گذاری در این زمینه ایده­ ای هوشمندانه است و می ­تواند باعث کسب سودی کلان برای تولیدکنندگان و همچنین محیط زیست شود.

23 دیدگاه

  • درود و سپاس بابت مطالب آموزشی مفیدتون، خواهشندم در خصوص معایب و مزایای دستگاه¬های تزریق پلاستیک عمودی هم مطالبی تهیه فرمایید. با تشکر

    • با درود و سپاس از شما. از پیشنهادتان صمیمانه سپاسگزاریم، به زودی مطالبی پیرامون این موضوع تهیه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *