گالن پلاستیکی 20 لیتری

تولید گالن 20 لیتری پلاستیکی به عنوان یکی از پرکاربردترین ظروف بسته‌بندی، کسب و کاری سودآور است که بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، پتروشیمی، مواد شیمیایی، کشاورزی، بهداشتی، رنگ و رزین به آن وابسته هستند.

گالن 20 لیتری برای بسته‌بندی مایعات گوناگونی مانند انواع روغن خوراکی، اسید، استون، الکل، روغن‌های صنعتی، مواد شوینده، مواد شیمیایی، سموم کشاورزی و حلال‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله با روش تولید، ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید گالن 20 لیتری آشنا خواهید شد.

تولید گالن 20 لیتری پلاستیکی

تولید گالن 20 لیتری پلاستیکی

تولید گالن پلاستیکی 20 لیتری با استفاده از قالب‌گیری بادی (بلو مولدینگ) و با استفاده از دستگاه اکستروژن بلو مولدینگ (دستگاه قالب‌گیری بادی اکستروژن) انجام می‌شود.

مجموعه‌ای از فرآیندها برای تولید گالن 20 لیتری به کار گرفته می‌شوند تا کیفیت، کارایی و قیمت تمام شده محصول تضمین شوند. فرآیند قالب‌گیری بادی پلاستیک مذاب را به گالن پلاستیکی تبدیل می‌کند، سپس فرآیندهای تکمیلی مانند پرت کنی، پلیسه گیری، برچسب زنی و کنترل کیفیت، تولید گالن 20 لیتری را تکمیل می‌کنند.

گالن پلاستیکی 20 لیتری باید استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای دوام، مقاومت در برابر نشتی و سازگاری شیمیایی رعایت کند، به همین دلیل تولید آن حساسیت بالایی دارد و نیازمند دقت فراوان است. در ادامه مراحل مختلف تولید گالن پلاستیکی 20 لیتری را معرفی خواهیم کرد.

معرفی دستگاه پلاستیک بادی
مشاهده مقاله

خط تولید گالن پلاستیکی

مراحل تولید گالن پلاستیکی 20 لیتری:

  1. طراحی و ساخت قالب: نخستین مرحله تولید گالن 20 لیتری، طراحی و ساخت قالب‌ گالن است که شکل و اندازه گالن پلاستیکی 20 لیتری را تعیین می‌کند. قالب گالن از جنس آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شود.
  2. خرید دستگاه: تولید گالن 20 لیتری با استفاده از دستگاه قالب‌گیری بادی اکستروژن انجام می‌شود. انتخاب دستگاه باید بر اساس تعداد لایه‌های گالن انجام پذیرد.
  3. تهیه مواد: تهیه مواد اولیه گام بعدی برای تولید گالن است. گالن‌های 20 لیتری اغلب از جنس پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) ساخته می‌شوند. پلی‌اتیلن به دلیل دوام، مقاومت شیمیایی، بازیافت‌پذیری و قیمت ارزان، در تولید انواع گالن کاربرد دارد.
  4. آماده سازی مواد اولیه: مواد اولیه، ممکن است پیش از فرآیند قالب‌گیری بادی، نیاز به آماده سازی داشته باشند. آماده‌سازی مواد می‌تواند شامل اضافه کردن مستربچ (رنگ‌دانه)، افزودنی‌های پرکننده، افزودنی‌های بهبود دهنده و یا گازگیری باشد.
  5. لیبل گذاری :IML اگر گالن 20 لیتری دارای برچسب IML باشد، در این مرحله برچسب درون قالب قرار گرفته و با استفاده از مکش هوا و یا شارژ الکترواستاتیک در جای خود تثبیت می‌شود.
  6. قالب‌گیری بادی: قالب‌گیری بادی یا بلو مولدینگ فرآیند اصلی است که برای تولید گالن 20 لیتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند با ذوب گرانول و تبدیل آنها به روده یا پریسون آغاز می‌شود. سپس روده درون قالب قرار گرفته و با استفاده از دمش هوای فشرده، به شکل قالب گالن در می‌آید. پس از آن گردش آب سرد در قالب، دمای قطعه را تا جایی پایین می‌آورد که منجمد شده و شکل آن تثبیت گردد.
  7. عملیات تکمیلی: گالن 20 لیتری پس از خروج از قالب دارای زوائدی در امتداد لبه‌ها است که باید از آن جدا شوند. به همین منظور عملیاتی با نام پرت‌کنی و پلیسه‌گیری بر روی آن انجام می‌شود.
  8. برچسب زنی: گاهی گالن 20 لیتری خالی به همراه برچسب به فروش می‌رسد، در‌این‌صورت در این مرحله برچسبی بر روی آن چسبانده می‌شود. چنانچه برچسب گالن از نوع IML باشد، یا آنکه گالن بدون برچسب به فروش رسانده شود، این فرآیند در جایی دیگر انجام می‌پذیرد.
  9. کنترل کیفیت: در طول فرآیند تولید گالن، اقدامات گوناگونی کنترل کیفی برای اطمینان از مطابقت مواد اولیه، برچسب، افزودنی‌ها و در نهایت محصول با استانداردها و مشخصات تعیین شده، انجام می‌گیرد. کنترل کیفیت محصول نهایی شامل بازرسی چشمی، بررسی ابعادی، سنجش وزن و آزمون‌های عملکردی مانند تست سقوط از ارتفاع و تست نشتی برای تأیید یکپارچگی و عملکرد گالن می‌شود.
  10. بسته‌بندی و توزیع: پس از آنکه گالن‌ها مورد تایید کنترل کیفیت قرار گرفتند، مطابق نیاز مشتری بسته‌بندی شده و برای توزیع آماده می‌شوند. بسته‌بندی گالن‌های 20 لیتری معمولاً با استفاده از کارتن مقوایی، انباشت فله‌ای، پالت و نایلون شرینک انجام می‌شود.

فیلم تولید گالن 20 لیتری پلاستیکی گیج‌دار سه لایه با دستگاه پلاستیک بادی لشان:

قالب‌گیری بادی چیست؟
مشاهده مقاله

کاربردهای گالن 20 لیتری

کاربردهای گالن 20 لیتری

  • غذایی: گالن 20 لیتری برای بسته‌بندی فله‌ای و نگهداری روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، گلاب، عرقیات گیاهی و آب آشامیدنی به کار برده می‌شود.
  • مواد شوینده: گالن 20 لیتری برای بسته‌بندی صابون مایع، مایع ظرفشویی، مایع سفید کننده، جرمگیر‌ و سایر مواد شوینده و نظافتی استفاده می‌شود.
  • شیمیایی صنعتی: گالن 20 لیتری برای بسته‌بندی حلال‌های شیمیایی، اسید، الکل، آب اکسیژنه، افزودنی بتن، مایع چربی گیر، روان کننده‌ها، انواع چسب و رزین، کاربرد دارد.
  • کشاورزی: گالن 20 لیتری در صنعت کشاورزی برای بسته‌بندی و نگهداری انواع آفت کش‌، قارچ کش، علف کش‌، سم، کود مایع، و دیگر مواد شیمیایی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع گالن پلاستیکی

انواع گالن 20 لیتری:

  • گالن 20 لیتری صنعتی
  • گالن 20 لیتری تاشو
  • گالن 20 لیتری کتابی
  • گالن 20 لیتری گیج دار
  • گالن 20 لیتری دکمه دار
  • گالن 20 لیتری طرح آلمانی
  • گالن 20 لیتری حمل سوخت
  • گالن 20 لیتری وافل بردی
  • گالن 20 لیتری شیردار
  • گالن 20 لیتری آفرودی

انواع گالن

کنترل کیفیت گالن:

آزمون‌های کنترل کیفیت برای گالن پلاستیکی ۲۰ لیتری دامنه گسترده‌ای از ارزیابی‌ها را در بر می‌گیرند که برای اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی، دوام و کارایی گالن ضروری هستند. برخی از مهم‌ترین آزمایشات و مراحل کنترل کیفیت گالن 20 لیتری بر این پایه‌اند:

  • تست نشتی: گالن تحت آزمایش‌ فشار یا خلاء قرار می‌گیرد تا هرگونه نشتی یا اشکالات آب‌بندی شناسایی شود.
  • پرتاب از ارتفاع: گالن از ارتفاع 4 متری به پایین انداخته می‌شود تا مقاومت ضربه و توانایی آن در تحمل فشارهای حمل و نقل و سقوط احتمالی در حین انبارش ارزیابی شود.
  • پرتاب متناوب: گالن 10 مرتبه پی در پی از ارتفاع 2 متری به پایین انداخته می‌شود تا از مقاومت آن در برابر تنش‌های متناوب اطمینان حاصل شود.
  • تست ترکیدگی: گالن برای شناسایی آستانه تاب‌آوری فشار، تا حد پارگی زیر فشار قرار می‌گیرند.
  • بازرسی ابعادی: اندازه‌های کلیدی گالن، مانند ضخامت دیواره، ضخامت لایه‌‌ها، قطر دهانه، سایز رزوه‌ها و ابعاد کلی گالن اندازه‌گیری می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که در بازه تلرانسی مجاز قرار دارند.
  • اندازه‌گیری حجم داخلی: حجم درونی گالن در دمای استاندارد اندازه‌گیری شده و انطباق آن با تلرانس مجاز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آنالیز مواد اولیه: نمونه‌هایی از مواد اولیه پلاستیکی و افزودنی‌های تولید گالن برای تأیید انطباق با مشخصات مواد و الزامات قانونی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در گالن‌های مورد استفاده در صنایع غذایی، انطباق مواد با استانداردهای فود گرید (Food Grade) بررسی می‌شود.
  • تست آب‌بندی درب: درب گالن برای اطمینان از آب‌بندی و جلوگیری از نشت محتویات، تست می‌شود.
  • تست پایداری شیمیایی: مواد شیمیایی گوناگونی درون گالن 20 لیتری ریخته می‌شوند، بنابراین پایداری گالن در برابر خوردگی، تخریب یا تجزیه شیمیایی ارزیابی می‌شود.
  • تست یو وی (UV): چنانچه گالن‌ها برای استفاده در فضای باز و در معرض نور خورشید تولید شده باشند، بایستی پایداری آنها در برابر در برابر نور فرا بنفش یا UV ارزیابی شود. گالن‌های حاوی افزودنی آنتی یو وی در برابر تخریب و محو شدن رنگ ناشی از نور خورشید مقاومند.
  • تست پایداری دسته گالن: استحکام و مقاومت دسته گالن در برابر وزن محتویات گالن سنجیده می‌شود.
  • تست انبارش: چندین گالن پر شده بر روی یکدیگر چیده می‌شوند و گالن زیرین باید در برابر وزن گالن‌های بالایی یکپارچگی خود را حفظ کند.
معرفی دستگاه تزریق پلاستیک PVC
مشاهده مقاله

References:

https://emergencymanual.iom.int/jerrycan-type-4-20l-plastic-foldable

https://www.leshan-plasticmachine.com/product/jerry-can.html

https://plasware.com/blog/20-ltr-plastic-jerry-can-for-chemicals/312131113

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *