راهنمای انتخاب مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

برای انتخاب جنس مناسب مارپیچ، باید جنس بر اساس نوع پلاستیک مورد نظر انتخاب شود، اگر مواد افزودنی ساینده در پلاستیک وجود دارد، باید از جنس مقاوم به سایش و سخت شده استفاده شود و در صورتی که ماهیت مواد پلاستیک تولید مواد اسیدی و خورنده می نماید، باید از پوشش مناسب ضد خوردگی استفاده نمود .

 اکثر مارپیچ ها از فولاد های آلیاژی سری 4000 (معمولا 4140) ساخته می شود و گاهی اوقات از فولاد های نیترید شده نظیر ( 135M) استفاده می شود . در بعضی از موارد از فولاد های آلیاژی ابزار که سخت کاری شده استفاده می شود که در مقابل فرسایش چسبندگی و ساییدگی مقاومت خوبی دارند. در مواردی هم از فولاد های ضد زنگ و یا آلیاژهای خاص استفاده می شود  و مواردی هم مارپیچ با پوشش های ضد سایش از کاربید های مقاوم پوشش داده می شوند.

تقریبا همه جنس های مورد استفاده در ساخت مارپیچ، نیاز به عملیات حرارتی ثانویه دارند.

جنس های مورد استفاده در ساخت مارپیچ :

  • کرم      Chrome
  • نیترید       Nitride
  • فولاد ابزار        Tool Steel
  • آلیاژ نیکل       Nickel Alloy
  • پوشش های کاربیدی       Encapsulation
  • سخت کاری دنده های مارپیچ     Flight Hard Surfacing

پوشش کرم سخت صنعتی: اکثر تولید کنندگان قطعات پلاستیکی با پوشش کرم سخت آشنا هستند، ولی لازم است به این نکته توجه شود که پوشش کرم سخت باید دارای حداقل ضخامت 0.025 تا 0.125 میلیمتر باشد و توسط سازنده گارانتی شود .یاسیبابایس


نیترید: فولاد های آلیاژی 4140 به خوبی قابل نیتراته نمودن است ولی فولاد های مخصوص نیتراته کردن نظیر 135M بدلیل داشتن آلومینیوم  به عملیات سخت کاری به روش نیتراسیون جواب بهتری می دهد.

ماشین آلات فراوری پلاستیک، بازار جهانی در آستانه ی تسخیر توسط چین
مشاهده مقاله

1020

فولاد های ابزار تولید شده به روش متالوژی پودر: برای ساخت مارپیچ از جنس فولاد ابزار از فولاد های، PM3V  PM9Vو PMM4  استفاده می شود. در بین این جنس ها بهترین مقاومت به سایش را فولاد PM9V دارد و مقاومت به خوردگی فولاد های سری PM قابل مقایسه با فولاد های ضد زنگ 420 می باشد .

پوشش کرم سخت صنعتی: اکثر تولید کنندگان قطعات پلاستیکی با پوشش کرم سخت آشنا هستند، ولی لازم است به این نکته توجه شود که پوشش کرم سخت باید دارای حداقل ضخامت 0.025 تا 0.125 میلیمتر باشد و توسط سازنده گارانتی شود .


آلیاژ های نیکل : تولید محصولات از جنس پلیمر های فلوور دار Fluor polymers باید با مارپیچ های ساخته شده از آلیاژ های نیکل وفاقد آهن صورت گیرد . آلیاژ C-276 , 718  دو نمونه آلیاژ نیکل هستند که قابلیت سخت کاری دارند و گرچه قیمت آنها نسبتا گران است ولی در مقابل خوردگی به خوبی مقاومت می کنند.1021پوشش دهی کامل با کاربید ها :  روش های متنوعی برای پوشش دادن کامل مارپیچ با مواد ضد سایش و مقاوم به خوردگی وجود دارد، از جمله روش پاششی Detonation Gun،  سیستم پوشش دهی با سوخت اکسیژن پر سرعت  HVOF و فرایند های اسپری جوش Spray Wel Process . مواد مختلفی برای پوشش دادن مورد استفاده قرار می گیرد که حاوی کاربید های مقاوم به سایش و خوردگی هستند  نظیر  XC4000 , XC1000.

تا موقعی که پوشش روی مارپیچ سالم است مقاومت در برابر انوای فرسودگی به خوبی صورت می پذیرد ولی در صورتی که ترک خوردگی یا شکافی در پوشش ایجاد شود، خوردگی فلز پایه به سرعت صورت گرفته و در نهایت باعث خرابی کامل مارپیچ می شودو بعلت هزینه بالا ی تعمیر، باید مارپیچ تعویض شود.

خط تولید سرنگ: فرایند تولید، ماشین آلات و الزامات کارخانه
مشاهده مقاله

سخت کاری سطحی دنده های مارپیچ: در بسیاری از مارپیچ ها به جای استفاده از فولاد های آلیاژی مخصوص یا فولاد های ابزار، با جوش سر دنده های مارپیچ با آلیاژ های مقاوم، مارپیچ را در برابر فرسودگی مقاوم می نمایند. آلیاژ های مورد استفاده برای این منظور از دو نوع پایه نیکل و پایه کبالت می باشند.

25 دیدگاه

  • به عنوان یه تزریق کار با 40 سال سابقه عرض می کنم که یادگیری در این صنعت ته نداره! هر روز میشه چیزای جدیدی یاد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *