تولید سبد پلاستیکی با دستگاه تزریق پلاستیک

تولید سبد پلاستیکی با دستگاه تزریق پلاستیک


سبد پلاستیکی وسیله‌ای بسیار رایج با کاربردهایی گسترده است که می‌تواند برای اهداف مختلف از جمله نگهداری میوه و سبزی، رخت و لباس، لوازم پیک‌نیک یا کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. همه ما از انواع سبد پلاستیکی در زندگی روزمره خود استفاده می­‌کنیم اما آیا تا به حال با خود اندیشیده‌اید که این سبدها چگونه ساخته می‌شوند؟ در این مقاله نگاهی دقیق تر به تولید سبدهای پلاستیکی شامل ماشین آلات مورد نیاز، مواد اولیه و سرمایه مورد نیاز برای تولید آن می اندازیم.

 

سبد پلاستیکی از چه مواد اولیه‌ای ساخته می‌شود؟

 

اولین گام در شناخت فرآیند تولید سبدهای پلاستیکی، آشنایی با مواد اولیه تولید سبد است. بیشترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت انواع سبد میوه، سبزیجات و سبدهای صنعتی شامل پلی پروپیلن (PP) یا پلی اتیلن سنگین (HDPE) هستند که بسته به نوع سبد ممکن است از مواد نو یا آسیابی استفاده شود. در اغلب موارد ضایعات پلاستیک و پرک آسیابی برای تولید سبد میوه و سبزی به کار برده می­شوند در حالی که مواد نو تنها برای تولید سبد رخت، سبد پیک نیک و سبدهای صنعتی کاربرد دارند.

Pallet of bulk containers

 

 

برای تولید سبد پلاستیکی چه ماشین آلات و تجهیزاتی مورد نیاز است؟

 

1. دستگاه تزریق پلاستیک مخصوص سبد (دستگاه سبد زنی):

دستگاه های تزریق پلاستیک مخصوص سبد که به نام دستگاه سبد زنی نیز شناخته می شود، معمولاً از نوع دستگاه های تزریق اکونومی و در بازه تناژ 260 تا 470 تن هستند. به دلیل عدم وجود تلرانس دقیق و طولانی بودن مرحله بارگیری در فرایند تولید سبد پلاستیکی، استفاده از دستگاه های دارای سروو موتور توجیه اقتصادی ندارد و نمی تواند تاثیر قابل توجهی در مصرف انرژی داشته باشد، بنابراین دستگاه های سبد زنی در اغلب مواقع مجهز به الکتروموتور القایی (نرمال) هستند.

سرعت گردش ماردون دستگاه های سبد زنی از دستگا ه های تزریق یونیورسال بیشتر است تا زمان بارگیری در آن ها کاهش یابد، به همین علت هیدروموتور دستگاه های تولید سبد کوچک تر است تا در ازای دریافت دبی ثابت، با سرعت بیشتری دوران کند. در این حالت افزایش سرعت گردش هیدروموتور به بهای کاهش تورک به دست می آید اما از آن جا که در فرایند تولید سبد فشار تراکم مواد یا بک پرشر معمولاً در کمترین حالت خود قرار دارد، گردش ماردون به تورک بالایی نیاز ندارد و این مورد مشکلی در عملکرد واحد تزریق ایجاد نمی کند.

تولید تجهیزات پزشکی با تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

در بین دستگاه های تزریق پلاستیک سبد، دستگاه 380 تن بیشترین کاربرد را دارد و می توان از آن برای تولید انواع سبدهای میوه تا ظرفیت 18 کیلوگرم استفاده کرد. موارد کاربرد انواع دستگاه تزریق سبد پلاستیکی عبارت است از:

  • دستگاه تزریق پلاستیک 260 تن: تولید سبد پلاستیکی 6 و 8 کیلویی (تک رج و دو رج میوه)
  • دستگاه تزریق پلاستیک 320 تن: تولید سبد پلاستیکی 12 کیلویی (سبد سیب و انواع میوه)
  • دستگاه تزریق پلاستیک 380 یا 400 تن: تولید سبد پلاستیکی 18 کیلویی (سبد گوجه فرنگی)
  • دستگاه تزریق پلاستیک 470 تن: تولید سبد پلاستیکی 20 و 25 کیلویی (سبد کاهویی)

تولید سبد پلاستیکی

2. سیستم انتقال مواد حلزونی (اسکرو کانوایر):

مواد اولیه تولید سبد معمولاً از پلاستیک آسیابی و بازیافتی تشکیل می شود و به شکل پرک است که انتقال آن توسط سیستم های مکنده مانند موادکش های زمینی و هوایی پلاستیک بسیار دشوار است. از این رو برای پر کردن قیف دستگاه تزریق سبد از دستگاه ویژه ای با نام سیستم انتقال حلزونی یا اسکرو کانوایر استفاده می شود که از مکانیزمی مانند پیچ ارشمیدس برخوردار است. اسکرو کانوایر از یک لوله و تیغه ای مارپیچ (حلزونی) در وسط آن ساخته می شود که با گردش حلزونی، موادی مانند انواع پودر، گرانول، پرک آسیابی و  حتی مایعات در طول لوله جا به جا می شوند. استفاده از اسکرو کانوایر برای تولید سبد پلاستیکی الزامی نیست اما می تواند سختی کار اپراتور دستگاه و هزینه نیروی کار را به طرز قابل توجهی کاهش دهد، از این رو استفاده از این وسیله پیشنهاد می شود.

سیستم انتقال مواد اولیه پلاستیک حلزونی

3. سیلندر و ماردون بای-متالیک (دو فلزی):

یکی از مشکلاتی که در هنگام تولید سبد از ضایعات و پرک آسیابی پیش می آید این است که سیلندر و ماردون به سرعت دچار خوردگی و خرابی می شوند. این مشکل معمولاً به علت وجود ذرات ساینده مانند خاک یا براده فلزات در پلاستیک آسیابی به وجود می آید. این ذرات باعث فرسایش سریع سیلندر و ماردون شده از طول عمر آنها می کاهند.

یکی از راه های افزایش طول عمر سیلندر و ماردون در فرایند تولید سبد استفاده از سیلندر و ماردون بای-متالیک یا بای متال است. سیلندر و ماردون بای متال در دستگاه تزریق پلاستیک برای بهبود عملکرد و طول عمر دستگاه استفاده می شوند.

ماردون بای-متالیک از دو فلز مختلف ساخته می شود. در این ماردون ها یک فلز مقاوم در برابر سایش برای نوک و لبه های رزوه های ماردون و یک ماده فلزی مقاوم در برابر خوردگی برای پایه و بدنه ماردون مورد استفاده قرار می گیرد. فلز مقاوم در برابر سایش ماردون را قادر می سازد تا در برابر سایش ناشی از ذرات ساینده موجود در مواد پلاستیکی مقاومت کند، در حالی که جنس فلز مقاوم در برابر خوردگی از ماردون در برابر اثرات خورنده مواد پلاستیکی و مواد افزودنی محافظت می کند.

سیلندر بای-متالیک نیز از دو ماده مختلف ساخته می شود. یک فلز مقاوم در برابر سایش برای بخش های نزدیک به نازل و یک فلز مقاوم در برابر خوردگی در دیگر بخش های سیلندر به کار برده می شود.

با استفاده سیلندر و ماردون بای متال، عملکرد و طول عمر دستگاه سبد زنی بهبود می یابد و در نتیجه محصولات با کیفیت بالاتر، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش بهره وری حاصل می شود. نکته ای که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که تخمین طول عمر سیلندر و ماردون در هنگام استفاده از پلاستیک آسیابی تقریباً ناممکن است چرا که این مواد به هیچ عنوان کیفیت ثابت و پایداری ندارند. بنابراین در برخی از مواقع استفاده از سیلندر و ماردون معمولی یا نیتراته ممکن است گزینه مطلوبی باشد که تشخیص آن به شناخت ماده اولیه مورد استفاده و مقدار بودجه ای که در اختیار دارید بستگی دارد.

4. دستگاه آسیاب پلاستیک:

تزریق سبد پلاستیکی نیز مانند تولید هر قطعه پلاستیکی دیگری به روش تزریق پلاستیک باعث تولید ضایعات و قطعات معیوب می شود. بازیابی و استفاده مجدد از این قطعات نیازمند این است که ابتدا به وسیله آسیاب مخصوص پلاستیک خرد شوند. استفاده از آسیاب پلاستیک هزینه های تولید سبد را کاهش می دهد چرا که تقریباً تمام ضایعات تولید مانند راهگاه و قطعات معیوب مجددا در فرایند تولید محصول به کار گرفته می شوند.

دستگاه آسیاب تیغه چکشی پر کاربردترین دستگاه آسیاب در صنعت تولید سبد پلاستیکی به شما می رود.

 

برای تولید سبد پلاستیکی چه مقدار سرمایه لازم است؟

تولید سبد پلاستیکی نیز مانند تولید هر قطعه پلاستیکی دیگری نیازمند صرف هزینه برای خرید دستگاه و قالب، تهیه مواد اولیه، خرید یا اجاره کارگاه و پرداخت دستمزد پرسنل است. برای تولید سبد پلاستیکی به کارگاهی با حداقل مساحت 200 متر مربع نیاز دارید که برای استقرار دستگاه، انبار مواد اولیه و انبار محصول مورد استفاده قرار گیرد. برای شروع کار خرید دستگاه تزریق پلاستیک 380 تن را به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از آن بتوانید سبدهای تا ظرفیت 18 کیلوگرم را تولید کنید که سودآوری خوبی دارند.

قیمت دستگاه تولید سبد به این دلیل که معمولاً این دستگاه ها از نوع اکونومی و فاقد امکانات پیشرفته هستند، پایین تر از سایر انواع دستگاه های تزریق پلاستیک است و شما به سرمایه هنگفتی برای خرید آن نیاز نخواهید داشت. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری در خصوص قیمت دستگاه سبد زنی، سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه و درآمد تولید سبد پلاستیکی دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از لینک زیر بازدید فرمایید:

درآمد تزریق پلاستیک: سودآوری و سرمایه مورد نیاز
مشاهده مقاله

 

تولید سبد پلاستیکی در مقایسه با سایر قطعات تزریقی فرآیند نسبتاً ساده ای است که نیازمند خرید دستگاه تزریق مخصوص سبد و لوازم جانبی آن است. تولیدکنندگان سبد با استفاده از ماشین آلات و مواد اولیه مناسب می توانند سبدهای باکیفیت، بادوام و با قیمت مناسب تولید کنند و با سایر تولیدکنندگان به رقابت بپردازند. درک فرآیند تولید سبد و استفاده از دستگاه تزریق مناسب می تواند به شما کمک کند تا هزینه های تولید خود را کاهش دهید و محصولاتی با حاشیه سود بیشتر تولید کنید. سبد میوه از آن دست کالاهایی است که استفاده از آن دست کم تا یک دهه آینده تضمین شده است و افزایش تولیدات کشاورزی و باغی می تواند تقاضا برای انواع سبد پلاستیکی را در بازار بالا ببرد و تولید کنندگان این محصول پر کاربرد را منتفع سازد.

38 دیدگاه

  • خسته نباشید، بنده مشتری قدیمی دستگاه تزریق برند Haixing هستم و از خدمات پس از فروش عالی NBM و کیفیت عالی دستگاهتون خیلی راضیم، خدا به کسب و کارتون برکت بده. سپاسگزارتون خواهم بود اگر قیمت دستگاه تزریق سروو برند Haixing و Yizumi تناژ 160 تن رو اعلام بفرمایید.

    • با درود و سپاس از شما. جناب بختیاری عزیز، رضایت شما مشتری محترم از محصولات و خدمات NBM، باعث افتخار این مجموعه است. لطفاً برای اطلاع از آخرین قیمت دستگاه های تزریق پلاستیک، با تلفن 02174914 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *