دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده (عمودی)

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده (عمودی)


دستگاه های تزریق پلاستیک انواع گوناگونی دارند که به چند روش مختلف طبقه بندی می شوند. طبقه بندی دستگاه ­های تزریق پلاستیک بر اساس سیستم تولید توان یکی از متداول ترن این روش هاست که دستگاه ها را سه گروه هیدرولیک، هیبرید و تمام برقی دسته ­بندی می کند. نوع دیگری از طبقه ­بندی وجود دارد که به ساختار کلی دستگاه و محور حرکت گیره آن توجه می کند و بر این اساس دستگاه های تزریق پلاستیک را به دو نوع افقی و ایستاده (عمودی) تقسیم بندی می­ کند.

دستگاه تزرق پلاستیک عمودی چیست؟

دستگاه تزریق پلاستیک عمودی یا ایستاده (Vertical Injection Molding Machine)، نوعی دستگاه تزریق پلاستیک است که گیره آن در راستای عمود بر سطح زمین قرار گرفته دارد. این دستگاه با عناوین دیگری مانند دستگاه تزریق پلاستیک عمود تزریق، ستونی یا کاروسل نیز نامیده می شود که همگی به یک نوع دستگاه اشاره دارند.

مکانیزم گیره دستگاه های تزریق پلاستیک عمودی در اغلب مواقع از نوع هیدرولیکی جک مستقیم است، بنابراین مکانیزم تاگل یا بازوهای مکانیکی در دستگاه های عمودی دیده نمی شود. دستگاه های عمودی ممکن است 3 یا 4 عدد تایبار داشته باشند که به صورت ستونی قرار گرفته اند، یا آنکه فاقد تایبار باشند که در این مورد یک بدنه مستحکم با ساختار C شکل، وظیفه نگهداشتن و مهار جابجایی گیره را بر عهده می گیرد. واحد تزریق در دستگاه­ های تزریق پلاستیک عمودی، می ­تواند به صورت افقی و یا عمود بر سطح زمین باشد و هر کدام کاربردهای خاصی دارند.

در اصطلاح بازاری، Vertical Injection Molding Machine بیشتر با عنوان دستگاه تزریق پلاستیک عمودی و یا دستگاه عمود تزریق شناخته می شود، اما نام صحیح تر آن دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده یا ستونی است.

برای خرید و قیمت دستگاه تزریق پلاستیک به صفحه خرید و قیمت دستگاه تزریق پلاستیک | نکو بهینه ماشین (nbmmachinery.com) مراجعه نمایید.

بررسی ویدئویی دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده ایزومی

 

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک عمودی:

مهم­ترین دلیل استفاده از دستگاه ­های تزریق پلاستیک ایستاده، سهولت اینسرت گذاری درون قالب است. نیروی جاذبه باعث ثابت ماندن قطعات اینسرتی بر روی نیمه ثابت قالب می­ شوند، و این قابلیت به ویژه زمانی اهمیت پیدا می­ کند که اینسرت ­ها از مواد غیر فرومگنتیک ساخته شده باشند. موادی مانند مس، برنج، آلومینیوم، پلاستیک و لاستیک دارای خاصیت فرومگنتیک نیستند و توسط آهنربا جذب نمی ­شوند، به همین دلیل ثابت نگه داشتن آن ها بر روی قالب در دستگاه ­های افقی چالش برانگیز است، اما در دستگاه­ های ایستاده به یاری نیروی جاذبه این کار به آسانی انجام می ­گیرد.

دستگاه تزریق پلاستیک عمودی ایزومی

جدول لیست انواع و کاربردهای دستگاه تزریق پلاستیک عمودی

نوع دستگاه توضیحات نیروی گیره (تناژ) وزن تزریق نوع میز کاربرد
سری YV دستگاه تزریق پلاستیک عمودی 12 تا 350 تن 1 تا 1100 گرم ثابت، کشویی، کشویی دو طرفه، دوار تزریق پلاستیک عمومی، تولید قطعات پلاستیکی کوچک، قطعات لوازم برقی
سری YVC دستگاه تزریق پلاستیک عمودی بدون تایبار 12 تا 210 تن 1 تا 530 گرم ثابت، کشویی، کشویی دو طرفه، دوار تزریق پلاستیک عمومی، تولید قطعات پلاستیکی کوچک، قطعات لوازم برقی
سری YC دستگاه تزریق پلاستیک عمودی سی فریم 26 تا 120 تن 1 تا 400 گرم ثابت، کشویی، کشویی دو طرفه، دوار تولید سرسیم، دوشاخه برق، کابل USB، سر سوکت
سری YH دستگاه تزریق پلاستیک عمودی سنگین 40 تا 500 تن 1 تا 2000 گرم ثابت، کشویی، کشویی دو طرفه، دوار تزریق پلاستیک اینسرتی، قطعات لامپ، قطعات خودرو، قطعات لوازم برقی
YV-2C دستگاه تزریق پلاستیک عمودی دو رنگ 25 تا 1000 تن 1 تا 1500 گرم ثابت، کشویی، کشویی دو طرفه، دوار تزریق پلاستیک دو رنگ، تولید مسواک، قطعات خودرو، قطعات لوازم خانگی
دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده
دستگاه های تزریق پلاستیک عمودی

مزایای دستگاه تزریق پلاستیک عمودی:

دستگاه ­های تزریق عمودی علاوه بر خاصیت ذاتی گفته شده، به گونه ­ای طراحی می­ شوند که برای تولید قطعات اینسرتی مناسب باشند.

به عنوان مثال ارتفاع میز آن ها به اندازه­ ای است که کاربر به راحتی بتواند به آن دسترسی داشته و قطعات اینسرتی را درون قالب بکارد. همچنین برخی از امکانات نظیر میز گردان و کشویی این کار را بیش از پیش ساده کرده ­اند.

تزریق پلاستیک چیست؟ درآمدزایی، فرآیند و مواد اولیه
مشاهده مقاله

از جمله موارد کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده می ­توان به تولید قطعات الکتریکی، قطعات خودرو، پوسته یا بدنه لامپ ال ­ای­ دی، انواع سرسیم و سرسوکت، تجهیزات پزشکی، انواع قطعات دارای اینسرت یا کاشتنی و … اشاره کرد.

علاوه بر این اغلب ماشین ­سازان دستگاه­ های تزریق پلاستیک ایستاده را در تناژهای پایین ­تری از دستگاه ­های افقی تولید می­ کنند که طبیعتا قیمت پایین ­تری هم دارند. بسیاری از تولیدکنندگان برای تولید قطعات پلاستیکی نیاز به دستگاهی با تناژ کم دارند، بنابراین خرید یک دستگاه تزریق افقی باعث تحمیل هزینه اضافه به آن ها می­ شود. نیروی گیره در دستگاه­ های تزریق پلاستیک افقی موجود در بازار ایران معمولاً از 80 تن به بالا شروع می شود، در حالی که دستگاه ­های تزریق ایستاده با نیروی گیره 20 تن به آسانی قابل تهیه هستند.

قیمت پایین دستگاه­ تزریق ایستاده به ویژه برای کارآفرینانی که به تازگی قصد ورود به صنعت پلاستیک را دارند جذاب است.

یکی دیگر از مزیت­ های دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده این است که فضای کمی را اشغال می ­کند و از این لحاظ برای کارگاه ­های کوچک تولیدی بسیار مناسب است. این دستگاه­ ها با توجه به قیمت پایین و اندازه کوچک شان در بعضی از موارد پاسخ­گوی نیاز افرادی هستند که در جستجوی دستگاه تزریق پلاستیک خانگی هستند.

انواع دستگاه تزریق پلاستیک عمودی یا ایستاده

دستگاه­ های تزریق پلاستیک ایستاده معمولاً بر اساس نوع گیره یا میزشان طبقه بندی می ­شوند. دستگاه ­های تزریق پلاستیک ایستاده بر اساس نوع گیره در دو نوع دارای تایبار و بدون تایبار (سی شکل) طبقه بندی می شوند. هر یک از این دو نوع دستگاه دارای چند نوع میز با کارکرد متفاوت است که انواع آن ها به صوت زیر است:

انواع دستگاه تزریق پلاستیک عمودی دارای تایبار:

  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی با میز ثابت
  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی با میز کشویی یک طرفه
  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی با میز کشویی دو طرفه
  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی با میز گردان

 

 

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده تایباردار با میز کشویی دو طرفه
دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده تایباردار با میز کشویی دو طرفه

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده تایباردار با میز گردان
دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده تایباردار با میز گردان

انواع دستگاه تزریق پلاستیک عمودی تایبارلس یا سی شکل (C-Frame)

  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی سی فریم با میز ثابت
  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی سی فریم با میز کشویی دو طرفه
  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی سی فریم با میز گردان

 

20202064

20202065

دستگاه ­های تزریق پلاستیک ایستاده سی فریم برای تولید انواع سر سوکت مناسب هستند.

ویژگیهای جدولدستگاه تزریق پلاستیک ایستاده سی فریم با میز گردان دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده سی فریم با میز ثابت

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده سی فریم با میز ثابت (چپ)

ویژگیهای جدولدستگاه تزریق پلاستیک ایستاده سی فریم با میز گردان (راست)

انواع میز در دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده میز ثابت:

قسمت ثابت قالب بر روی صفحه ثابت این دستگاه ­ها بسته می ­شود و همان گونه که از اسم آن پیداست، به صورت ثابت و فاقد توانایی حرکت عرضی است. میزهای ثابت برای تولید قطعاتی که نرخ تولید بالایی ندارند بسیار مناسب هستند. همچنین دستگاه ­های تزریق ایستاده مجهز به میز ثابت، از سایر انواع دستگاه ­ها ارزان ­تر هستند. از جمله کاربردهای دستگاه ­های مجهز به این میز می­توان به تولید تجهیزات الکتریکی، سر سیم و سر سوکت اشاره کرد.

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده میز کشویی یک طرفه:

بر روی صفحه ثابت گیره این دستگاه ­ها، یک میز با قابلیت حرکت عرضی تعبیه شده است که این امکان را فراهم می­ کند که بخش ثابت قالب (که بسته به نوع قالب ممکن است حفره یا مغزی قالب باشد) در زمان باز شدن گیره به سمت اپراتور حرکت کند و با خارج شدن از زیر صفحه متحرک، فضای بیشتری را در اختیار اپراتور قرار دهد تا با آزادی عمل و ایمنی بیشتری اقدام به برداشتن قطعات و یا اینسرت گذاری نماید. کاربرد این نوع میز در قطعاتی است که اینسرت گذاری آن ها دشوار است، مانند کلید و پریز، قطعات خودرو و تجهیزات الکتریکی.

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده میز کشویی دو طرفه:

فلسفه تجهیز ماشین تزریق ایستاده به میز کشویی دو طرفه، همانند میز کشویی یک طرفه به منظور تسهیل اینسرت گذاری است، با این تفاوت که استفاده از میز دو طرفه این امکان را ایجاد می ­کند تا در­حالی ­که گیره دستگاه در حالت قفل قرار دارد، از یک سمت بخش ثابت قالب خارج از گیره و در اختیار اپراتور قرار گیرد تا عمل برداشتن قطعات تولید شده و اینسرت گذاری را انجام دهد. برای این منظور لازم است تا بخش ثابت قالب در دو عدد یا بیشتر ساخته شود. این نوع میز برای تولید قطعاتی که زمان خنک شدن قطعه و یا زمان اینسرت گذاری در آن ها بالاست بسیار مناسب است. نرخ تولید قطعه با استفاده از دستگاه­ های مجهز به میز کشویی دو طرفه بسیار بالا است. طبیعتا این دستگاه­ ها نسبت به دو نوع قبلی قیمت بالاتری هم دارند. دستگاه ­های مجهز به میز کشویی دو طرفه معمولاً برای تولید قطعات الکتریکی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می ­گیرند.

درآمد تزریق پلاستیک: سودآوری و سرمایه مورد نیاز
مشاهده مقاله

دستگاه تزریق پلاستیک ایستاده میز گردان:

میز گردان مانند میزهای کشویی برای تسهیل قطعه برداری و اینسرت گذاری مورد استفاده قرار می­ گیرد. علاوه بر این به دلیل امکان نصب چندین سنبه (یا بخش ثابت قالب) بر روی یک دستگاه، و قابلیت اینسرت گذاری و قطعه برداری در حین سیکل تولید، نرخ تولید به شدت افزایش پیدا می­ کند. همچنین این دستگاه­ ها به دلیل فاصله زیاد محل قرارگیری اپراتور از گیره دستگاه، ایمنی بسیار بالایی دارند. با استفاده از دستگاه­ های تزریق پلاستیک ایستاده مجهز به میز گردان می­توان بسیاری از قطعات با روش تولید پیچیده مانند پوسته لامپ LED، تجهیزات پزشکی و قطعات خودرویی را در مقیاس انبوه تولید کرد.

References:

https://www.linkedin.com/pulse/vertical-plastic-injection-moulding-machine-operation-eason-chu#:~:text=Vertical%20injection%20molding%20machine%20is,machine%20operation%20are%20relatively%20simple.

https://www.aberdeentech.com/blog/advantages-of-vertical-molding-machines-vs-horizontal-molding-machines-for-insert-molding#:~:text=Vertical%20molding%20machines%20are%20more,around%20it%20(see%20pictures).

https://www.multiplas-tw.com/category-vertical-injection-molding-machine.html

 

24 دیدگاه

  • من شخصا دستگاهی از برند NBM ندارم اما همیشه از شرکت شما بخاطر کلاس بالا و سابقه حرفه ای به خوبی یاد کردم. لطفا اگه جشنواره فروش ویژه یا شرایط فروش اقساطی دستگاه تزریق داشتید اطلاع رسانی کنید.

    • با درود و سپاس از شما. برای اطلاع از شرایط فروش اقساطی دستگاه های تزریق پلاستیک NBM، لطفاً اخبار وب سایت شرکت را دنبال کنید و یا با واحد فروش از طریق تلفن 74914 در تماس باشید. امیدواریم جشنواره فروش ویژه، فرصتی برای پیوستن شما به خانواده بزرگ مشتریان نکو بهینه ماشین فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *