هایی برای کاهش هزینه های تولید در تزریق پلاستیک

حتی خوش­بینانه­ ترین پیش­ بینی ­ها هم از رکود اقتصادی بی ­سابقه ­ای در جهان پساکرونایی حکایت دارند. در حالی ­که رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان متوقف می ­شود و طوفان اقتصادی ناشی از همه ­گیری جهانی کرونا، تمام کشورهای جهان را در خواهد نوردید، اما به نظر می­ رسد که تاثیرات مخرب آن در منطقه خاورمیانه شدیدتر خواهد بود. اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت در بین سندان همه ­گیری کرونا و پتک کاهش شدید بهای نفت کوبیده می ­شود و بقای اقتصادی در چنین شرایط سختی، نیازمند به کارگیری هوشمندانه منابع و افزایش بازدهی در همه زمینه ­ها است.

20202040

شرکت نکو بهینه ماشین با انتشار سلسله مقالاتی در خصوص کاهش هزینه ­های تولید در صنعت تزریق پلاستیک، تلاش خواهد کرد تا با ارائه اطلاعات و کمک به افزایش آگاهی تولیدکنندگان محترم، سهم کوچکی در یاری رسانی به این صنعت ایفا کند. در این مقالات خواهید دید که چگونه در کنار افزایش سوددهی، به صورت هم­زمان شاهد افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود نیز باشید.

کاهش هزینه­ های تولید به وسیله پایین آوردن زمان سیکل تولید، روشی شناخته شده و بسیار رایج است. یکی از راه­ های کاستن از زمان سیکل تولید، پایین آوردن دمای سیلندر تزریق است چرا که هر قدر دمای مواد پایین ­تر باشد، زمان خنک ­سازی و به دنبال آن زمان سیکل تولید کوتاه ­تر می­ شوند. از سوی دیگر مواد پلاستیکی در دماهای بالا بخشی از خواص خود را از دست می­ دهند، بنابراین هر چه دمای تزریق پایین ­تر باشد، قطعه تولید شده از نظر مکانیکی کیفیت بهتری خواهد داشت. پایین آوردن دمای سیلندر مستلزم استفاده از سیلندر و ماردون با نسبت L/D بالاتر از معمول است و باید در نظر داشته باشید که بسیاری از ماشین­ سازان، برای کاهش قیمت تمام شده ماشین­ هایشان، در طراحی یونیت تزریق این موضوع را نادیده می ­گیرند.

خط تولید تمام اتوماتیک بدنه شارژر هدفون
مشاهده مقاله

20202041

برخی از پلاستیک ­سازان برای کاهش زمان سیکل تولید، از یک طرف دمای سیلندر و از طرف دیگر سرعت بارگیری را بالا می­ برند که این کار یک اشتباه بزرگ است! بیایید به صورت علمی این اتفاق را بررسی کنیم:

برای تزریق مواد به درون قالب باید ویسکوزیته مواد افزایش پیدا کند، بالا بردن دما باعث افزایش ویسکوزیته می­ شود، اما ویسکوزیته به غیر از دما، تابع نرخ برش نیز هست:

ویسکوزیته

20202042

تنش برشی در اثر نیروی وارد شده از طرف ماردون در مواد به وجود می ­آید و با بالا بردن فشار پشت ماردون (بک پرشر)، تنش برشی افزایش می­ یابد. نرخ برش بیان­گر مقدار تنش در واحد زمان است و با افزایش سرعت بارگیری افزایش پیدا می ­کند. مطابق رابطه فوق، بالا بردن سرعت بارگیری باعث کاهش ویسکوزیته مواد می ­شود!

در بسیاری از ماشین­ های تزریق پلاستیک، بارگیری مواد باید با گردش سریع ماردون انجام شود، در غیر این­ صورت زمان بارگیری بسیار طولانی خواهد شد. همان طور که پیش ­تر اشاره شد، افزایش نرخ برش که ناشی از سرعت گردش بالای ماردون است، ویسکوزیته مواد را افزایش می ­دهد، از طرف دیگر دمای مواد نیز بالاتر خواهد رفت.

در ادامه نشان خواهیم داد که چطور با استفاده از سیلندر و ماردون مناسب، می­ توان دمای مواد و کیفیت اختلاط آن را بهبود داد و کاهش دمای تزریق چه فوایدی خواهد داشت. با مطالعه بخش­ های بعدی این مقاله خواهید دید که چگونه می ­توانید:

  • استفاده از 100% مواد آسیابی بدون وجود هرگونه آلودگی،
  • تولید قطعه بدون نیاز به خشک کردن مواد،
  • تزریق همزمان دو جنس مختلف یا دو رنگ، بدون نیاز به تغییر اساسی در ماشین تزریق،
  • دستیابی به دقت وزنی در تولید با تلرانس 0.02 گرم که همچنین پلیسه، پر نشدن قالب و ضایعات تقریبا به صورت کلی از بین خواهد برد.
نقش پلاستیک در مهار ویروس کرونا
مشاهده مقاله

ترجمه: واحد مهندسی نکو بهینه ماشین.

منبع:

https://www.rdray.com/injection-molding-cost-cutting-strategies

24 دیدگاه

  • بابت مقاله ارزشمندتون ممنونم، لطفا درباره محاسبه قیمت تمام شده هم مقاله منتشر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *