ویژگی روغن هیدرولیک اختصاصی NBM

برای دستگاه های تزریق هیدرولیکی، انتقال نیرو و انجام کار توسط سیالات تحت فشار انجام می گیرد. در گذشته از آب خالص برای این منظور استفاده می شد (هیدرو در زبان یونانی به معنی آب است) ولی بدلیل اینکه موجب خوردگی و زنگ زدگی در قطعات می شد انتخاب مناسبی برای سیستم های هیدرولیکی نبود لذا روغن هیدرولیک جایگزین آب در سیستم هیدرولیک شد. پایداری در برابر اکسیداسیون، خاصیت ضد زنگ، ویسکوزیته یا خاصیت چسبندگی، رسانای حرارتی خوب، جدا شدن سریع از آب، غیر سمی بودن، عدم کف کردن، خاصیت ضد آتش و افزایش مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش در قطعات از خاصیت روغن هیدرولیک بشمار می رود. از دیگر ویژگی هایی که صنعتگران در انتخاب روغن هیدرولیک مورد توجه قرار می دهند می توان به قیمت مناسب و هزینه تعمیر و نگهداری پایین اشاره کرد. لذا انتخاب صحیح روغن هیدرولیک برای رسیدن به نقطه بهینه تولید در دستگاه های تزریق پلاستیک بدلیل تعدد برندهای موجود در بازار بسیار مشکل است.

اکثر سیستم های هیدرولیکی از روغن های هیدرولیکی با پایه معدنی استفاده می کنند. انتخاب صحیح روغن هیدرولیکی در رضایت بخش بودن عملکرد سیستم بسیار مهم می باشد. خواص روغن های هیدرولیکی به نوع روغن پایه و نوع مقدار افزودنی ها بستگی دارد. روغن های با مشخصات دمایی پایین از روغن های با پایه نفتی ساخته شده اند. این نوع روغن ها در شرایط دمایی حداکثر تا 30 درجه سانتیگراد کار می کنند. روغن های با پایه پارافین نسبت به روغن های با پایه نفتی مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون دارند و خواص ویسکوزیته دمایی آن بهتر می باشد. برای اینکه روغن های هیدرولیکی کاربرد وسیع تری داشته باشند روغن های پایه نفتی را با روغن های پایه پارافین ترکیب می کنند.

پاکیزگی روغن هیدرولیک برای نگهداری بیشتر و عمر طولانی تر و اطمینان از عملیاتی بدون مشکل برای دستگاه بسیار ضروری ست. تامین کننده وقتی دستگاه را به مشتری تحویل داد باید از تمیز بودن روغن هیدرولیک مطمئن باشد و مشتری هم باید دستورالعمل های کاری را برای اطمینان بیشتر پیگیری کند که روغن تمیز داخل دستگاه ریخته شده باشد. این اقدام باعث جلوگیری از آلودگی روغن توسط موادی مانند گرد و غبار می شود. گرچه تامین کننده های روغن هیدرولیک مراقبت لازم را دارند اما یک سیستم فیلترینگ وجود دارد که روغن را به داخل دستگاه هدایت می کند. هزینه بالای خرابی تجهیزات و تعمیرات دستگاه تزریق باعث می شود بسیاری از کارخانجات اهمیت بیشتری به مراقبت و نگهداری روغن هیدرولیک قائل بشوند.سطح پاکیزگی روغن برای سیستم هیدرولیک بسیار مهم است، آلودگی بیش از حد باعث مسدود شدن منفذها ( سوراخ ها) شده و موجب درست عمل نکردن سیستم می گردد.

طراحی گیت های قالب دستگاه تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

انتخاب روغن مناسب:

انتخاب صحیح روغن در عملکرد دستگاه و طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. پارامتر های زیر جز اصلی ترین موارد قابل بررسی در انتخاب روغن هستند:

  • ویسکوزیته یا خاصیت چسبندگی
  • تراکم پذیری
  • کف کردن روغن
  • ظرفیت جدا کردن آب از روغن
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون
  • مقاومت در برابر خوردگی

ویسکوزیته یا خاصیت چسبندگی:

ویسکوزیته میزان مقاومت سیالات در برابر جاری شدن است اگر ویسکوزیته خیلی بالا باشد در نتیجه افت جریان و اصطکاک نیز افزایش می یابد و هنگامی که سیستم هیدرولیکی سرد باشد و بخواهیم شروع بکار کنیم مشکالتی را برای ادوات هیدرولیکی بوجود می آورد. اگر ویسکوزیته خیلی پایین باشد میزان روان بودن روغن زیاد و نشتی روغن افزایش می یابد. بطور کلی هر چقدر دمای روغن بالاتر باشد ویسکوزیته پایین تر می آید.

تراکم پذیری:

              تراکم پذیری عبارتست از تحت فشار قرار گرفتن روغن هیدرولیک. اگر هیچ حباب هوایی در روغن وجود نداشته باشد هنگامی که فشار تا Bar 100 افزایش می یابد کاهش حجم 7.0 ٪ درصد ایجاد می شود. هنگامی که فشار تا Bar 150 افزایش یابد از تراکم پذیری می توان چشم پوشی کرد اما در فشارهای بالاتر بخصوص زمانی که حجم جابجایی زیاد است این مسئله باعث عملکرد معکوس در  سیستم می شود. اگر در روغن حباب هوا وجود داشته باشد تراکم پذیری روغن بیشتر خواهد بود و اثرات منفی مانند سروصدا، ارتعاش و… بوجود می آید.

خسارت ناشی از تاخیر در تعویض روغن دستگاه های تزریق :

           روغن هیدرولیک در یک سیستم، نقش انتقال دهنده انرژی را بازی می کند و در صورتی که این روغن دچار مشکل شود، این وظیفه به خوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبرو می شود. عدم تعویض به موقع، باعث هرز کارکردن پمپ می شود که این امر افزایش درجه حرارتِ روغن و کاهش فشار کلی  سیستم را به همراه دارد. ویسکوزیته پایین در روغن باعث نشت داخلی سیلندر می شود و در دراز مدت، سرعت حرکت پمپ ها را کاهش می دهد و همچنین بازده خروجی پمپ پایین می آید. در مجموع تاخیر در تعویض روغن هیدرولیک باعث خوردگیِ اِسپول ها ناشی از اسیدی شدن روغن می شود. همچنین تعویض به موقع موجب کاهش نیروی استارت دستگاه می شود.  حتي ماشين هاي نو نيز ممكن است تميز نباشند. هميشه بايستي دقت كرد تا سيستم عاري از گرد و خاك، آب، پليسه و ساير ذرات باشد. مجراهاي ورودي و خروجي سيستم، بايستي بدقت كنترل شوند تا موارد اشاره شده در بالا به سيستم وارد نشوند.

مکانیزم گیره دستگاه تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

             پاکیزگی روغن هیدرولیک برای نگهداری بیشتر و عمر طولانی تر و اطمینان از عملیات بدون مشکل برای دستگاه بسیار ضروری ست. تامین کننده وقتی دستگاه را به مشتری تحویل داد باید از تمیز بودن روغن هیدرولیک مطمئن باشد و مشتری هم باید دستورالعمل های کاری را برای اطمینان بیشتر پیگیری کند که روغن تمیز داخل دستگاه ریخته شده باشد. این اقدام باعث جلوگیری از آلودگی روغن توسط موادی مانند گرد و غبار می شود. گرچه تامین کننده های روغن هیدرولیک مراقبت لازم را دارند اما یک سیستم فیلترینگ وجود دارد که روغن را به داخل دستگاه هدایت می کند. هزینه بالای خرابی تجهیزات و تعمیرات دستگاه تزریق باعث می شود بسیاری از کارخانجات اهمیت بیشتری به مراقبت و نگهداری روغن هیدرولیک قائل شوند. سطح پاکیزگی روغن برای سیستم هیدرولیک بسیار مهم است، آلودگی بیش از حد باعث مسدود شدن منفذها ( سوراخ ها) شده و موجب درست عمل نکردن سیستم می گردد.

همکاری شرکت NBM و Fuchs :

                شرکت فوکس (FUCHS) آلمان، با بیش از هشتاد سال فعالیت، پیشرو در تولید و فروش بالاترین کیفیت روانکارها و مواد افزودنی و همچنین دارای صدهاهزار مشتری و همکاری با 60 شرکت بزرگ در سراسر دنیا است. گروه تخصصی فوکس همیشه در ابداع و معرفی جدیدترین سطوح کیفی روانسازهای صنعتی پیشتاز بوده است. شرکت نکو بهینه ماشین نیز به منظور افزایش رضایت صنعتگران گرامی در بخش تزریق پلاستیک، اقدام به شروع همکاری مشترک و سفاش اختصاصی روغن هیدرولیک مخصوص دستگاه های تزریق پلاستیک از شرکت فوکس را کرده است.

20 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *