پلاستیک در صنایع مختلف-صنعت هوا فضا و هواپیمایی

مقاله 2: پلاستیک در صنعت هوا فضا و هواپیمایی

رویای پرواز در دنیای امروز بدون استفاده از پلاستیک جایی نداشت و در همان گذشته با صنعت وداع می کرد.

aircraft instrument panel

این موضوع با نگاهی اجمالی در صنعت هوا و فضا و استفاده گسترده از پلاستیک در داخل هواپیماهای مدرن قابل درک است. از سال 1970 استفاده از پلاستیک چهار برابر افزایش یافته است. این در حالیست که تا جنگ جهانی دوم هنوز استفاده از پلاستیک در هواپیما ها مرسوم نبود. طی دوران جنگ به جهت افزایش ایمنی هواپیما ها برای انتقال تجهیزات جنگی، برای اولین بار از پلاستیک برای پوشش مخازن سوختی استفاده شد.  پلاستیک ها موجب کاهش وزن، افزایش امنیت و راندمان  در ساخت هواپیما می شود. استفاده از پلاستیک منحصر به قطعات داخلی کابین نیست بلکه بسیاری از قطعات تخصصی و پیچیده، قطعات هیدرولیکی، ماهواره ها،  نیرو محرکه و قطعات ساختاری کاربرد بسزایی دارند. همچنین در هواپیماهای جنگی، وزن سبکتر باعث افزایش قدرت مانور و محدوده پرواز می شود که این امر فرار از دست رادارها را برای آن ها ممکن می کند.

aircraft interior seats

در نمودار زیر نرخ رشد پلاستیک در سال های اخیر در صنعت هواپیماسازی و هوا و فضا کاملا آشکار است.

24

افزایش وزن قطعات پلاستیکی در هواپیما ها (به درصد) در هواپیماهای تجاری

مزایای استفاده از پلاستیک در مقایسه با فولاد در صنعت هوایی:

  • برخی پلاستیک ها حدود 10 برابر از همتای فولادی خود سبک تر هستند، پلاستیک ها حدود 50 درصد از آلومینیوم سبک تر است. این کاهش وزنی که بدلیل استفاده از پلاستیک در ساخت هواپیما ها استفاده می شود، سالانه میزان زیادی سوخت و انرژی را ذخیره می کند.
  • هزینه ساخت برای پلاستیک ها نیز بسیار پایین تر است.
  • برخی از پلیمرهای پلاستیک بسیار سخت هستند و طی سال ها و در شرایط جوی متفاوت دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شوند.
  • استفاده از پلاستیک های شفاف به جای شیشه در پنجره های هواپیما امنیت را بسیار افزایش داده است.
  • پلاستیک ها قابلیت طراحی و شکل پذیری بیشتری در مقایسه با فلزات دارند.
سیستم خنک کننده در دستگاه های تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

برخی پلاستیک های مرسوم و خواص آن ها در صنعت هوایی

Polyetheretherketone (PEEK): این پلاستیک که با نام تجاری PEEK به عنوان یک پلیمر نیمه کریستال و ارگانیک شناخته می شود.  این پلیمر خواص مکانیکی و گرمایی متعددی دارد که از آن جمله می توان به مقاومت نسبت به خزش و مقاومت در برابر اشتعال و رادیو اکتیو اشاره کرد. همچنین قابلیت مقاومت بالایی نسبت به هیدرولیز دارد، این بدان معناست که نفوذ آب و بخار به آن امکان پذیر نیست. دمای عملکرد این پلیمر بیش از 450 درجه فارنهایت است. ترکیبی از خواصی که به آن اشاره شد و رنج بالای دمای عملکرد، استفاده از این پلاستیک را در صنعت هوایی بسیار گسترده کرده است و کاربرد آن را در شیر صندلی ها و چرخ دنده ها  می باشد.

منبع: انجمن پلاستیک San Diego و وبسایت Craftech.

ترجمه: واحد R&D شرکت نکو بهینه ماشین.

24 دیدگاه

  • برای رفع ارور کنترلر دستگاه تزریق پلاستیک برند متفرقه به دفترچه راهنمای دستگاه تزریق پلاستیک چینی نیاز دارم، لطفا راهنمایی کنید.

    • با درود و سپاس از شما. از آنجا که دستگاه های تزریق پلاستیک مختلف، روش کاربری و کنترل متفاوتی دارند، لازم است برای دریافت اطلاعات مورد نیازتان، با شرکت سازنده یا نمایندگی آن ارتباط برقرار کنید. همچنین برای دریافت دفترچه راهنمای دستگاه های تزریق پلاستیک NBM، می توانید با واحد خدمات پس از فروش این شرکت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *