هایی برای کاهش هزینه های تولید در تزریق پلاستیک

حتی خوش­بینانه­ ترین پیش­ بینی ­ها هم از رکود اقتصادی بی ­سابقه ­ای در جهان پساکرونایی حکایت دارند. در حالی ­که رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان متوقف می ­شود و طوفان اقتصادی ناشی از همه ­گیری جهانی کرونا، تمام کشورهای جهان را در خواهد نوردید، اما به نظر می­ رسد که تاثیرات مخرب آن در منطقه خاورمیانه شدیدتر خواهد بود. اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت در بین سندان همه ­گیری کرونا و پتک کاهش شدید بهای نفت کوبیده می ­شود و بقای اقتصادی در چنین شرایط سختی، نیازمند به کارگیری هوشمندانه منابع و افزایش بازدهی در همه زمینه ­ها است.

20202040

شرکت نکو بهینه ماشین با انتشار سلسله مقالاتی در خصوص کاهش هزینه ­های تولید در صنعت تزریق پلاستیک، تلاش خواهد کرد تا با ارائه اطلاعات و کمک به افزایش آگاهی تولیدکنندگان محترم، سهم کوچکی در یاری رسانی به این صنعت ایفا کند. در این مقالات خواهید دید که چگونه در کنار افزایش سوددهی، به صورت هم­زمان شاهد افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود نیز باشید.

کاهش هزینه­ های تولید به وسیله پایین آوردن زمان سیکل تولید، روشی شناخته شده و بسیار رایج است. یکی از راه­ های کاستن از زمان سیکل تولید، پایین آوردن دمای سیلندر تزریق است چرا که هر قدر دمای مواد پایین ­تر باشد، زمان خنک ­سازی و به دنبال آن زمان سیکل تولید کوتاه ­تر می­ شوند. از سوی دیگر مواد پلاستیکی در دماهای بالا بخشی از خواص خود را از دست می­ دهند، بنابراین هر چه دمای تزریق پایین ­تر باشد، قطعه تولید شده از نظر مکانیکی کیفیت بهتری خواهد داشت. پایین آوردن دمای سیلندر مستلزم استفاده از سیلندر و ماردون با نسبت L/D بالاتر از معمول است و باید در نظر داشته باشید که بسیاری از ماشین­ سازان، برای کاهش قیمت تمام شده ماشین­ هایشان، در طراحی یونیت تزریق این موضوع را نادیده می ­گیرند.

همه چیز درباره قالب گیری بادی چند لایه
مشاهده مقاله

20202041

برخی از پلاستیک ­سازان برای کاهش زمان سیکل تولید، از یک طرف دمای سیلندر و از طرف دیگر سرعت بارگیری را بالا می­ برند که این کار یک اشتباه بزرگ است! بیایید به صورت علمی این اتفاق را بررسی کنیم:

برای تزریق مواد به درون قالب باید ویسکوزیته مواد افزایش پیدا کند، بالا بردن دما باعث افزایش ویسکوزیته می­ شود، اما ویسکوزیته به غیر از دما، تابع نرخ برش نیز هست:

ویسکوزیته

20202042

تنش برشی در اثر نیروی وارد شده از طرف ماردون در مواد به وجود می ­آید و با بالا بردن فشار پشت ماردون (بک پرشر)، تنش برشی افزایش می­ یابد. نرخ برش بیان­گر مقدار تنش در واحد زمان است و با افزایش سرعت بارگیری افزایش پیدا می ­کند. مطابق رابطه فوق، بالا بردن سرعت بارگیری باعث کاهش ویسکوزیته مواد می ­شود!

در بسیاری از ماشین­ های تزریق پلاستیک، بارگیری مواد باید با گردش سریع ماردون انجام شود، در غیر این­ صورت زمان بارگیری بسیار طولانی خواهد شد. همان طور که پیش ­تر اشاره شد، افزایش نرخ برش که ناشی از سرعت گردش بالای ماردون است، ویسکوزیته مواد را افزایش می ­دهد، از طرف دیگر دمای مواد نیز بالاتر خواهد رفت.

در ادامه نشان خواهیم داد که چطور با استفاده از سیلندر و ماردون مناسب، می­ توان دمای مواد و کیفیت اختلاط آن را بهبود داد و کاهش دمای تزریق چه فوایدی خواهد داشت. با مطالعه بخش­ های بعدی این مقاله خواهید دید که چگونه می ­توانید:

  • استفاده از 100% مواد آسیابی بدون وجود هرگونه آلودگی،
  • تولید قطعه بدون نیاز به خشک کردن مواد،
  • تزریق همزمان دو جنس مختلف یا دو رنگ، بدون نیاز به تغییر اساسی در ماشین تزریق،
  • دستیابی به دقت وزنی در تولید با تلرانس 0.02 گرم که همچنین پلیسه، پر نشدن قالب و ضایعات تقریبا به صورت کلی از بین خواهد برد.
خط تولید چراغ خودرو
مشاهده مقاله

ترجمه: واحد مهندسی نکو بهینه ماشین.

منبع:

https://www.rdray.com/injection-molding-cost-cutting-strategies

24 دیدگاه

  • خدمت شما عرض کنم که برای تازه کارها و افرادی که تازه قصد ورود به صنف پلاستیک رو دارن خرید دستگاه تزریق پلاستیک خوب و قیمت مناسب خیلی حیاتیه. باقیش میمونه بازاریابی و کسب تجربه که با یخورده خاک خوری تو همین بازار میشه موفق بود.

  • برای رفع ارور کنترلر دستگاه تزریق پلاستیک برند متفرقه به دفترچه راهنمای دستگاه تزریق پلاستیک چینی نیاز دارم، لطفا راهنمایی کنید.

    • با درود و سپاس از شما. از آنجا که دستگاه های تزریق پلاستیک مختلف، روش کاربری و کنترل متفاوتی دارند، لازم است برای دریافت اطلاعات مورد نیازتان، با شرکت سازنده یا نمایندگی آن ارتباط برقرار کنید. همچنین برای دریافت دفترچه راهنمای دستگاه های تزریق پلاستیک NBM، می توانید با واحد خدمات پس از فروش این شرکت تماس بگیرید.

  • سلام، برای محاسبه نسبت L:D جهت تهیه مقاله دانشگاهی به کمک نیاز دارم، چطور می تونم از راهنمایتتون استفاده کنم؟

    • با درود و سپاس از شما، برای محاسبه نسبت L:D ماردون، طول بخش رزوه شده ماردون (L) را بر قطر ماردون (D) تقسیم کنید. دقت کنید که اندازه گیری قطر ماردون را از نوک رزوه ها انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *