تولید گالن پلاستیکی 4 لیتری

تولید گالن 4 لیتری پلاستیکی به دلیل کاربردهای گسترده و بازار فروش متنوع این محصول، یکی از بهترین ایده‌های تولید در حوزه ظروف بسته‌بندی پلاستیکی و قالب‌گیری بادی به شمار می‌رود. گالن 4 لیتری برای بسته‌بندی مواد گوناگونی مانند روغن موتور، مایعات صنعتی، مواد شوینده، مواد شیمیایی، سموم کشاورزی، حلال‌های شیمیایی، انواع اسید، چسب و رزین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله کوشیده‌ایم تا صفر تا صد تولید گالن 4 لیتری، ماشین‌آلات مورد نیاز، بازار مصرف، مواد اولیه و نکات فنی پیرامون تولید گالن 4 لیتری را گردآوری و در اختیار شما قرار دهیم.

تولید گالن پلاستیکی

گالن پلاستیکی چیست؟

گالن پلاستیکی (Jerrycan) ظرف یا مخزنی برای نگهداری و حمل مایعاتی مانند سوخت، روغن یا آب است که معمولاً از جنس پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) ساخته می‌شود.

از سوی دیگر گالن (Gallon) یکی از واحدهای اندازه‌گیری حجم در سیستم بریتانیایی است که در ایالات متحده، انگلستان و برخی از کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از واحد گالن برای اندازه‌گیری حجم مایعاتی مانند آب، بنزین یا شیر استفاده می‌شود و یک گالن تقریباً با 4 لیتر در سیستم متریک برابری می‌کند.

گالن امریکایی: یک گالن ایالات متحده تقریباً با 3.785 لیتر برابر است.

گالن انگلیسی: گالن امپراتوری تقریباً با 4.546 لیتر برابر است.

در ایران واژه گالن بیشتر در اشاره به ظرف مخصوص حمل مایعات به کار می‌رود. این ظروف در گذشته از انگلستان و ایالات متحده به ایران وارد می‌شدند و حجم ظرف بر اساس واحد گالن بر روی آن حک شده بود، از این رو در گذر زمان این ظروف در ایران به گالن معروف شدند.

معرفی دستگاه پلاستیک بادی
مشاهده مقاله

خط تولید گالن

تولید گالن 4 لیتری

تولید گالن پلاستیکی 4 لیتری معمولاً با استفاده از فرآیند قالب‌گیری بادی انجام می‌شود، گرچه فرآیندهای تولیدی دیگری مانند قالب‌گیری بادی تزریقی کششی نیز برای تولید این محصول می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

تولید گالن 4 لیتری از سلسله‌ای از فرآیندها تشکیل می‌شود که تضمین کیفیت، کارایی و مقرون به صرفه بودن محصول را دنبال می‌کنند. فرآیند قالب‌گیری بادی وظیفه شکل دادن به پلاستیک مذاب و تبدیل آن به گالن پلاستیکی را بر عهده دارد و با فرآیندهای پرت کنی، پلیسه گیری، برچسب زنی و کنترل کیفیت، تکمیل می‌شود.

گالن پلاستیکی 4 لیتری در برخی از کاربردها، باید استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای دوام، مقاومت در برابر نشتی و سازگاری شیمیایی رعایت کند، به همین دلیل تولید آن حساسیت بالایی دارد و نیازمند دقت فراوان است. در ادامه مراحل مختلف تولید گالن پلاستیکی 4 لیتری را معرفی خواهیم کرد.

 

مراحل تولید گالن

مراحل تولید گالن پلاستیکی 4 لیتری:

  1. طراحی و ساخت قالب: نخستین مرحله تولید گالن 4 لیتری، طراحی و ساخت قالب هایی است که شکل و اندازه گالن پلاستیکی 4 لیتری را تعیین می‌کنند. قالب گالن معمولاً از جنس آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شود.
  2. خرید دستگاه: تولید گالن 4 لیتری با استفاده از دستگاه قالب‌گیری بادی اکستروژن انجام می‌شود. پس از مشخص شدن ابعاد قالب و تعداد کویته‌ها، می‌توانید ظرفیت بادکن، کورس گیره و ابعاد دستگاه را تعیین و دستگاه مناسب را خریداری کنید.
  3. تهیه مواد: تهیه مواد اولیه گام بعدی برای تولید گالن است. گالن های 4 لیتری معمولاً از جنس پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) و پلی‌پروپیلن (PP) ساخته می‌شوند. این دو نوع پلاستیک به دلیل دوام، مقاومت شیمیایی، بازیافت‌پذیری و قیمت ارزان، در تولید ظروف پلاستیکی کاربرد گسترده‌ای دارند.
  4. آماده سازی مواد اولیه: مواد اولیه، ممکن است پیش از فرآیند قالب‌گیری بادی، نیاز به آماده سازی داشته باشند. آماده‌سازی مواد می‌تواند شامل اضافه کردن مستربچ (رنگ‌دانه)، افزودنی‌های پرکننده، افزودنی‌های بهبود دهنده و یا گازگیری باشد.
  5. لیبل گذاری IML: اگر گالن 4 لیتری دارای برچسب IML باشد، در این مرحله برچسب درون قالب قرار گرفته و با استفاده از مکش هوا و یا شارژ الکترواستاتیک در جای خود تثبیت می‌شود.
  6. قالب‌گیری بادی: قالب‌گیری بادی یا بلو مولدینگ فرآیند اصلی است که برای تولید گالن 4 لیتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند با ذوب گرانول و تبدیل آنها به روده یا پریسون آغاز می‌شود. سپس روده درون قالب قرار گرفته و با استفاده از دمش هوای فشرده، به شکل قالب گالن در می‌آید. پس از آن گردش آب سرد در قالب، دمای قطعه را تا جایی پایین می‌آورد که منجمد شده و شکل آن تثبیت گردد.
  7. عملیات تکمیلی: گالن 4 لیتری پس از خروج از قالب دارای زوائدی در امتداد لبه‌ها است که باید از آن جدا شوند. به همین منظور عملیاتی با نام پرت‌کنی و پلیسه‌گیری بر روی آن انجام می‌شود.
  8. برچسب زنی: گاهی گالن 4 لیتری خالی به همراه برچسب به فروش می رسد، در‌این‌صورت در این مرحله برچسبی بر روی آن چسبانده می‌شود. چنانچه برچسب گالن از نوع IML باشد، یا آنگه گالن بدون برچسب به فروش رسانده شود، این فرآیند در جایی دیگر انجام می‌پذیرد.
  9. کنترل کیفیت: در طول فرآیند تولید گالن، اقدامات گوناگونی کنترل کیفی برای اطمینان از مطابقت مواد اولیه، برچسب، افزودنی‌ها و در نهایت محصول با استانداردها و مشخصات تعیین شده، انجام می‌گیرد. کنترل کیفیت محصول نهایی شامل بازرسی چشمی، بررسی ابعادی، سنجش وزن و آزمون‌های عملکردی مانند تست سقوط از ارتفاع و تست نشتی برای تأیید یکپارچگی و عملکرد گالن می‌شود.
  10. بسته‌بندی و توزیع: پس از آنکه گالن‌ها مورد تایید کنترل کیفیت قرار گرفتند، مطابق نیاز مشتری بسته‌بندی شده و برای توزیع آماده می‌شوند. بسته‌بندی گالن‌های 4 لیتری معمولاً با استفاده از کارتن مقوایی، انباشت فله‌ای، پالت و نایلون شرینک انجام می‌شود.
قالب‌گیری بادی چیست؟
مشاهده مقاله

انواع گالن

کاربردهای گالن 4 لیتری

  • سیالات خودرو: ظروف پلاستیکی 4 لیتری برای بسته‌بندی روغن موتور، ضد یخ، مایع خنک کننده و سایر مایعات خودرو استفاده می شود، نقش حیاتی در صنعت خودرو دارد. گالن‌ 4 لیتری پلاستیکی استحکام و دوام بالایی دارند و در برابر نشتی بسیار مقاومند، به همین دلیل برای نگهداری و حمل و نقل ایمن مایعات مربوط به خودرو بهترین گزینه به شمار می‌رود.
  • مواد شوینده خانگی: گالن پلاستیکی 4 لیتری برای بسته‌بندی مواد پاک‌کننده، شوینده‌ها، سفید کننده‌ها و سایر مواد شیمیایی خانگی استفاده می‌شود. استحکام و مقاومت شیمیایی مواد پلاستیکی به کار رفته در تولید این گالن‌ها، آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای نگهداری مایعات خورنده تبدیل ساخته است.
  • مواد شیمیایی صنعتی: گالن 4 لیتری به شکل گسترده‌ای در بسته‌بندی و حمل و نقل حلال‌های شیمیایی، اسید، الکل، روان کننده‌ها، انواع چسب و رزین، کاربرد دارد. ظروف پلاستیکی راه حلی مقرون به صرفه، با دوام و سازگار با این گونه مواد شیمیایی را ارائه می‌دهند.
  • مواد غذایی: گالن‌های پلاستیکی 4 لیتری در صنایع غذایی و نوشیدنی برای بسته‌بندی و عرضه عمده مایعات خوراکی مانند روغن پخت و پز، روغن سرخ کردنی، سرکه، شربت و انواع سس، استفاده می‌شوند. گالن‌های پلاستیکی مخصوص بسته‌بندی مواد غذایی باید مطابق با استانداردها و مقررات ایمنی سازمان غذا و دارو و با استفاده از مواد اولیه فود گرید (Food Grade) تولید شوند.
  • مایعات کشاورزی و باغ‌داری: گالن 4 لیتری در صنعت کشاورزی برای بسته‌بندی و نگهداری انواع آفت کش‌، علف کش‌، سم، کود و دیگر مواد شیمیایی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظروف پلاستیکی مقاومت شیمیایی مناسبی در برابر این مواد از خود نشان می‌دهند و در محیط‌های کشاورزی دوام بالایی دارند.

 

انواع گالن 4 لیتری:

  • گالن صنعتی 4 لیتری
  • گالن روغن موتور 4 لیتری
  • گالن 4 لیتری کتابی
  • گالن 4 لیتری گیج دار
  • گالن 4 لیتری دکمه دار

 

تولید گالن روغن موتور

بازار فروش گالن 4 لیتری پلاستیکی

بازار فروش گالن 4 لیتری پلاستیکی با آنکه تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله میزان عرضه و تقاضا، الزامات نظارتی و ترجیحات مصرف‌کننده قرار دارد، با این حال همواره از رونق نسبی برخوردار بوده است. در سال‌های اخیر گسترش تولید محصولات پتروشیمی و مواد شوینده در داخل کشور، نیاز روز افزون به گالن 4 لیتری را در پی داشته است.

شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور، مواد شوینده، مواد شیمیایی و سموم کشاورزی از بزرگترین خریداران گالن پلاستیکی به شمار می‌روند. برخی از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌های یاد شده، گالن‌های مورد نیاز برای بسته بندی محصولاتشان را خود تولید می‌کنند، اما اغلب تولیدکنندگان کوچک و متوسط گالن پلاستیکی را از بازار خریداری می‌کنند.

طراحی خلاقانه گالن، استفاده از مواد اولیه مرغوب، قیمت‌گذاری هوشمندانه و بکارگیری المان‌های کاربردی مانند خط گیج، دسته تاشو و درب دارای پلمپ (Tamper Evident Band) می‌تواند خلق مزیت رقابتی و تسهیل فروش محصول را در پی داشته باشد.

در سال‌های اخیر، تولید گالن 4 لیتری چند لایه یکی از استراتژی‌های بسیار موثر برای فروش این محصول بوده است. گالن‌های چند لایه به دلیل استفاده از مواد بازیافتی در لایه میانی، قیمت تمام شده کمتری دارند. در عین حال لایه درونی که با محتوای گالن در تماس است و لایه خارجی که در معرض دید مصرف کننده قرار دارند از مواد نو و با کیفیت ساخته می‌شوند. این ویژگی همزمان که افزایش سود را در پی دارد، از کیفیت محصول نمی‌کاهد به همین دلیل روشی موثر برای موفقیت در بازاریابی گالن 4 لیتری به شمار می‌رود.

گستره وسیعی از مایعات مانند مواد شیمیایی، روغن موتور، شوینده‌های خانگی، سیالات صنعتی و غیره در گالن‌های پلاستیکی 4 لیتری بسته‌بندی و به فروش رسانده می‌شوند. با درک گستردگی کاربردها و شناخت فرآیند تولید گالن، تولیدکنندگان می‌توانند بر روی تولید این محصول سرمایه‌گذاری کنند و در کنار پاسخ به نیازهای روزافزون صنایع مختلف، سودآوری و موفقت کسب و کار خود را تضمین کنند.

References:

https://www.kviconline.gov.in/pmegp/pmegpweb/docs/commonprojectprofile/PlasticJerryCans.pdf

https://www.leshan-plasticmachine.com/product/jerry-can.html

https://www.tongdamachine.net/jerry-can-blow-molding-machine/

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *