ba740313df

در دو دهه ی اخیر دستگاه های پلاستیک چینی انتخاب اول تولیدکنندگان قطعات عمومی مانند سبد، ظروف آشپزخانه و ظروف بسته بندی هستند، زیرا چنین قطعاتی با تکنولوژی متعارف قابل تولید بوده و ماشین آلات چینی در مقایسه با ماشین آلات اروپایی و آمریکایی به لحاظ قیمت به صرفه تر هستند. ماشین سازان اروپایی و آمریکایی که توان رقابت در این بخش را نداشتند، توجه خود را بر روی تکنولوژی های نوین متمرکز نمودند. در این بین برخی از شرکت های چینی با کسب دانش فنی و دستیابی به تکنولوژی های جدید در حال تغییر این بازی هستند و بازار جهانی ماشین آلات پلاستیک به زودی شاهد تحولات شگرفی خواهد بود.

کشور چین بزرگترین تولید کننده و به طور همزمان بزرگترین مصرف کننده ماشین آلات فراوری پلاستیک و لاستیک در جهان است. بسیاری از تولید کنندگان ماشین آلات پلاستیک و لاستیک در چین به مدد بازار وسیع داخلی به شکل بی سابقه ای رشد کرده و توسعه یافته اند و این غول های نوظهور اکنون بیش از پیش توجه خود را به بازارهای بین المللی معطوف کرده اند. از سوی دیگر دولت چین به عنوان بزرگترین مشوق جاه طلبی این شرکت ها در بازار جهانی، بستر مناسب را فراهم ساخته تا این شرکت ها گوی سبقت را از رقبای خارجی بربایند. توصیه دولت چین برای تحقق این هدف این است که تولیدکنندگان چینی دستیابی به فناوری های برتر تولید قطعه در بخش های خودروسازی، پزشکی، انرژی و هوافضا را در دستور کار قرار دهند.

با توجه به بزرگی بازار بورس برخی از شهرهای چین مانند شنژن و شانگهای، آن دسته از شرکت های چینی تولید کننده دستگاه تزریق پلاستیک که توانسته اند وارد بازار بورس شده و از طریق فروش سهام سرمایه خود را افزایش دهند، رشد خیره کننده ای را تجربه کرده اند تا حدی که در مواردی اقدام به خرید شرکت های اروپایی و آمریکایی نموده اند تا از این راه دانش و تجربه آنها را به تملک خود درآورند. تملک شرکت آمریکایی HPM توسط شرکت ایزومی چین یکی از همین مثال هاست که پس از عرضه ی سهام ایزومی در بازار بورس شنژن صورت گرفت. HPM شرکتی با 150 سال قدمت و به عنوان نخستین تولیدکننده ماشین تزریق پلاستیک در آمریکا و صاحب امتیاز اختراعات متعددی در این زمینه، دارای شهرت و اعتبار فراوانی است. کسب مالکیت HPM برای ایزومی منافع بسیار زیادی مانند افزایش اعتبار، تصاحب سهم قابل توجهی از بازار آمریکای شمالی و ارتقاء خیره کننده ی دانش فنی را در پی داشته است. البته این غول دنیای پلاستیک فقط به آمریکای شمالی قناعت نکرده و پس از احداث کارخانجاتی در آلمان، هند و ویتنام، عطش خود را برای تصاحب بازار جهانی به نمایش گذاشته است.

خط تولید چراغ خودرو
مشاهده مقاله
دستگاه تزریق پلاستیک HPM
دستگاه تزریق پلاستیک HPM
استفاده گسترده از دستگاه های پلاستیک چینی در ایران از 20 سال پیش شروع شده و در این مدت تولید قطعات پلاستیکی در ایران را دستخوش تحولات مثبتی ساخته است. تا پیش از واردات دستگاه های پلاستیک از کشور چین، تولید داخلی این دستگاه ها در کشور پاسخگوی نیاز بازار نبود و در اغلب موارد کیفیت نامناسب و تکنولوژی منسوخ شده ی آنها دردسر ساز می شد. در طول دو دهه ی اخیر تولیدکنندگان پلاستیک در ایران تجربه ی خوشایندی از ماشین آلات چینی داشته اند تا جایی که امروز شاهد هستیم دستگاه دست دوم چینی به دستگاه نو تولید داخل ترجیح داده می شود. با نگاهی به اختلاف فاحش سطح کیفی و فناوری ماشین آلات تولید داخل با انواع ماشین آلات ساخت چین، بدیهی به نظر می رسد که واردات دستگاه های پلاستیک چینی برای توسعه ی قطعه سازی در صنایع خودروسازی، تولید تجهیزات پزشکی، تولید لوازم خانگی و … اجتناب ناپذیر بوده و هرگونه سنگ اندازی بر سر واردات آنها که با هدف کسب منفعت شخصی و یا در اثر نگاه غیر سیستمی به موضوع صنعت اتفاق می افتد، باعث صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد و صنعت کشور خواهد شد. بی شک تولید بدون ماشین آلات به روز معنا و مفهومی نخواهد داشت.

واقعیتی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم این است که دستگاه های اکسترودر، بادی، تزریقی بادی، تزریق پلاستیک و لاستیک چینی، با بهره گیری از تکنولوژی تراز اول جهانی بیشترین محبوبیت را در بین تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی در سراسر دنیا دارند و با سرازیر شدن درآمد به این شرکت های چینی می توان انتظار داشت که در آینده ای نه چندان دور اغلب برندهای نام آشنای ماشین آلات پلاستیک اروپایی و آمریکایی به تملک شرکت های چینی در خواهند آمد.

محاسبه قیمت تمام شده قطعات پلاستیکی (2)
مشاهده مقاله

23 دیدگاه

  • با سلام و تقدیم احترام فراوان به پرسنل شرکت محترم نکو بهینه ماشین. تعدادی دستگاه تزریق برند ایزومی از شما خریده¬ام و بسیار راضی هستم، واقعاً دستگاه¬های با دوامی هستند و پیشتیبانی شرکت هم عالی است.

    • با درود و سپاس از شما. باعث افتخار این مجموعه است که محصولات با دوام و پشتیبانی NBM توانسته اند رضایت شما مشتری گرامی را جلب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *