کنترلر KEBA i1000

شرکت اروپایی KEBA مجموعه‌ای در کشور اتریش است که در صنعت اتوماسیون و کنترلرهای مورد نیاز این صنعت فعالیت دارد. یکی از حوزه‌های مهم که شرکت KEBA در آن وارد شده و برای آن کنترلر مخصوص طراحی کرده است، صنعت تزریق پلاستیک می‌باشد.

کنترلرهای بخش تزریق پلاستیک شرکت KEBA به سه دسته کلی i1000، i2000 و i8000 تقسیم می‌شوند که هر یک قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه‌ای دارند.

سری کنترلر KEBA i1000 بنحوی طراحی شده است که می‌تواند پاسخگوی حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌های تزریق پلاستیک هیدرولیک معمولی باشد. این کنترلر به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سطح بالایی بوده و در برنامه کنترلر آن نیز اصول و استانداردهای اروپایی ضروری برای دستگاه تزریق پلاستیک لحاظ شده است.

در ادامه بصورت مختصر به ویژگی‌ها و مزیت‌های کاربردی این کنترلر اشاره خواهد شد:

. بخش نرم‌افزار:

طراحی برنامه (نرم‌افزار) کنترلر از دو جنبه حائز اهمیت می‌باشد.

در قدم اول و جدای از کارآیی فنی آن، طراحی GUI یا محیط برنامه برای برقراری ارتباط بهتر میان اپراتور و دستگاه در نوبه خود از اهمیت بالایی برخودار است. طراحی محیطی زیبا، ساده و در عین حال کاربردی می‌تواند کار کردن با کنترلر را برای اپراتور راحت‌تر نماید.

از طرف دیگر ساختار فنی نرم‌افزار کنترلر نیز جزء کلیدی‌ترین بخش‌های یک دستگاه می‌باشد. طراحی نرم‌افزاری با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات، پشتیبانی از استانداردهای فنی و ایمنی لازم، به خودی خود یک مزیت و برتری محسوب می‌شود. در طول فرآیند تولید قطعه، اطلاعات ورودی و خروجی زیادی در دستگاه منتقل می‌شود که همگی این داده‌ها می‌بایست توسط برنامه کنترلر بصورت لحظه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در صورت لزوم پیام‌ها و فرمان‌های ضروری به بخش‌های مختلف دستگاه صادر شود. همچنین مطابق استانداردهای تعریف شده، دستگاه تزریق پلاستیک ملزم به رعایت برخی شرایط فنی یا ایمنی می‌باشد که برنامه کنترلر می‌بایست وضعیت این شرایط را نیز مورد بررسی قرار داده و سیستم کارکرد دستگاه را همواره در بازه تعیین شده این استانداردها قرار دهد.

از این رو، حجم اطلاعات و شروطی که یک دستگاه در حین کار دارد موجب می‌شود نرم‌افزار بنحوی طراحی شود که بصورت بهینه و بدون خطا محاسبات لازم را انجام دهد.

. بخش سخت‌افزار:

یکی از اجزاء مهم یک کنترلر طراحی سخت‌افزاری آن می‌باشد. سخت‌افزار یک کنترلر، عملاً بستری است که به نرم‌افزار اجازه مانور بهتر در پردازش اطلاعات با بالاترین بازدهی را می‌دهد. وجود سخت‌افزاری نامناسب که از طراحی و قطعات نامطلوبی برخوردار است موجب کاهش کارآیی نرم‌افزار و در نتیجه دستگاه خواهد شد.

کنترلر KEBA i1000 دارای سخت‌افزاری به‌روز و حرفه‌ای بوده که کاملاً جوابگویی دستگاه‌های تزریق پلاستیک هیدرولیکی معمولی می‌باشد. بورد این کنترلر بصورت فشرده و چندلایه طراحی شده که ضمن افزایش بازدهی فنی آن، حجم کمتری نیز از تابلو برق دستگاه اشغال می‌کند.

پارامترهای مهم دستگاه تزریق پلاستیک
مشاهده مقاله

در سری i1000 بجای استفاده از میکروکنترلرهای مرسوم، از پردازنده قوی Motorola PowerPC 400MHz استفاده شده است، ضمن اینکه دارای حافظه RAM برابر 128MB نیز می‌باشد. بواسطه پردازنده و طراحی حرفه‌ای سخت‌افزار کنترلر i1000، بستر مناسب برای نرم‌افزار طراحی شده جهت پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها بوجود آمده است، بنحوی که سرعت بروزرسانی اطلاعات IOها در این کنترلر برابر 2ms می‌باشد.

بواسطه طراحی سخت‌افزاری این کنترلر، تعداد ۴۸ ورودی دیجیتال، ۵۶ خروجی دیجیتال، ۸ ورودی ترموکوپل و … در آن قابل دسترس خواهد بود.

*** در بخش معرفی سیستم کنترلی حلقه بسته، اهمیت وجود این سیستم کنترلی بیان شد که لازمه آن دریافت و ارسال حجم بالایی از فرمان‌های خروجی و پیام‌های دریافتی از سنسورها می‌باشد. در صورت عدم وجود کنترلر قوی (برنامه و سخت‌افزار) نمی‌توان کنترل دقیقی نیز روی اجزاء سیستم داشت و سرعت کارکرد و پاسخگویی کنترلر نیز پایین خواهد بود.

اما در دستگاه‌های A5 ایزومی، بدلیل بهره‌مندی از کنترلر اتریشی KEBA که دارای سخت‌افزار و نرم‌افزار بسیار قوی می‌باشد، پیاده‌سازی سیستم کنترل حلقه بسته نیز آسان‌تر بوده، ضمناً سرعت و دقت آن نیز افزایش یافته است.

. ارائه محصولات کاربردی جانبی:

در دنیای امروز، ارائه محصولی با بسته‌ها و خدمات جانبی پس از فروش دارای اهمیت بالایی است.

شرکت KEBA نیز پس از طراحی کنترلر برای دستگاه‌های تزریق پلاستیک، تنها به فروش خود کنترلر اکتفا نکرده و نیازهای مشتری پس از خرید دستگاه و در حین استفاده از آن را مورد توجه خود قرار داده است.

امروزه تولید تنها توسط یک دستگاه مورد توجه نیست، بلکه مدیریت مجموعه در استفاده از دستگاه‌ها برای تولید بهینه و پایدار(افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها) همواره در دستور کار قرار دارد. به همین منظور، شرکت KEBA نیز محصولات جانبی بسیار کاربردی و کلیدی را برای مشتریان خود فرآهم کرده است تا تولیدکنندگان و صاحبان صنایع بتوانند خدمات نوینی را برای دستگاه تزریق پلاستیک خود دریافت نمایند.

. نرم‌افزار EasyNet:

این محصول ويژه مدیران و سرپرستان کارخانجات تولیدی برای پایش فرآیند تولید دستگاه خود از راه دور طراحی شده است.

نرم افزار KePlast EasyNet یک محصول ساده و کاربرپسند جهت پایش لحظه‌ای فرآیند تولید، گزارش‌گیری و ذخیره داده‌ها از راه دور در دستگاه‌های تزریق پلاستیک طراحی شده است. با بکارگیری از این نرم‌افزار، شما امکان بررسی لحظه‌ای تولید دستگاه خود را داشته که این امر عکس‌العمل سریع شما برای اصلاح پارامترهای دستگاه و افزایش بهره‌وری قطعات تولیدی را بدنبال خواهد داشت.

انواع سیلندر وماردون ها و کاربرد آن ها
مشاهده مقاله

با استفاده از نرم‌افزار EasyNet مدیر کارخانه یا سرپرست تولید می‌تواند از طریق شبکه (راه دور) نیز کلیه فرآیندهای دستگاه تزریق پلاستیک را رصد نماید. توسط این نرم‌افزار اطلاعات ضروری همانند وضعیت تولید، آمار کمی و کیفی تولید، پیام‌های اخطار و … برای هر دستگاه از کارخانه بصورت لحظه‌ای روی کامپیوتر و تلفن هوشمند شما قابل مشاهده می‌باشد. در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های کاربردی این نرم‌افزار اشاره می‌شود:

نمایش محیط کارخانه (چیدمان دستگاه‌ها): محیط کار نرم‌افزار EasyNet کاملا مشابه مرکز کنترل و پایش خط تولید کارخانه می‌باشد. تمامی دستگاه‌هایی که می‌بایست توسط این نرم‌افزار کنترل شوند، در محیط سالن تولید جانمایی می‌شوند. بواسطه ابزارهای ساده این نرم‌افزار، می‌توان چیدمان دستگاه‌ها و سایر قسمت‌های سالن تولید را بصورت گرافیکی ترسیم کرد تا یک مرکز کنترل با چیدمان واقعی سالن تولید همراه باشد. بدین ترتیب، این نرم‌افزار امکان نمایش و بررسی وضعیت سالن تولید و در نتیجه دستگاه‌های تزریق پلاستیک موجود را بصورت لحظه‌ای در اختیار مدیر کارخانه قرار می‌دهد.

پایش وضعیت کیفی تولید: یکی از قابلیت‌های ویژه نرم‌افزار EasyNet امکان نمایش پارامترهای کلیدی تولید بصورت نمودار می‌باشد. کاربر می‌تواند پارامترهای کیفی مورد نظر خود را برای هر سیکل تولید بصورت جدول و نمودار مشاهده نمایند. با تنظیمات گرافیکی روی این نمودار، می‌توان محدوده زمانی مورد نظر خود را تعیین کرده و نمودار خروجی را برای یک بازه زمانی مشخص تنظیم کرد. تمامی اطلاعات و پارامترهای آن نیز در یک فایل گزارش ذخیره خواهند شد.

پایش وضعیت تولید دستگاه: پایش جداگانه وضعیت تولید دستگاه‌های تزریق پلاستیک به مدیر کارخانه جهت افزایش بهره‌وری تولید کمک می‌کند. بخش پایش وضیعت تولید نرم‌افزار EasyNet، در یک نمودار گرافیکی شفاف اطلاعات بسیار مفیدی از جمله میزان در حال کار بودن دستگاه، زمان غیرکاری توقف دستگاه به دلایل خطا و تعمیرات را در اختیار مدیر مجموعه تولیدی قرار می‌دهد.

مدیریت هوشمند گرم‌کردن هیترها: جلوگیری از پیک مصرف برق  یکی از مهمترین ابزارهای مفید این نرم‌افزار برای کاهش هزینه انرژی است. برای جلوگیری از پیک جریان برق مصرفی هنگام روشن‌کردن دستگاه‌ها، نرم‌افزار EasyNet از یک الگوریتم بسیار هوشمند برای روشن‌کردن و کنترل هیتر دستگاه‌ها استفاده می‌کند. استفاده از این سیستم در نرم‌افزار EasyNet ضامن کارکرد تمامی دستگاه‌ها در دمای تعریف شده قبل از تولید بوده به‌نحوی که خللی در بازده تولید دستگاه ایجاد نشود. از مزایای ویژه استفاده از این سیستم، مدیریت هوشمند گرم‌کردن هیترها در زمان تعطیلی شیفت یا فعال کردن تولید بصورت روزانه می‌باشد.

25 دیدگاه

  • وقت بخیر. دبه و گالن پلاستیکی با چه دستگاهی تولید می¬شوند؟ چقدر سرمایه برای تولید دبه و گالن مورد نیاز است؟ ممنون از مطالب خوبتون.

    • با درود و سپاس از شما. به طور کلی دبه و گالن پلاستیکی با استفاده از دستگاه قالب گیری بادی یا Blow Molding Machine تولید می شوند. قیمت دستگاه و میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید دبه و گالن پلاستیکی، به گنجایش (حجم ظرف) و نرخ تولید (تیراژ) محصول بستگی دارد. برای دریافت مشاوره در خصوص تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز با تلفن 74914 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *