123456789 Copy

تزیینات داخلی خودروهای لوکس علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و بدون نقص باید احساس لمس خوشایندی را به سرنشینان القا کنند. ماده پلی اورتان یکی از پلیمرهای پرکاربرد در ساخت پوشش قطعات تزیینی خودروهای با کیفیت است که نه تنها جلوه ظاهری زیبا و فوق العاده براقی را به خود می گیرد بلکه به دلیل انعطاف پذیری ذاتی قابلیت خود ترمیمی نیز دارد. برای دستیابی به کیفیت مطلوب تزینات داخلی خودرو، استفاده از مواد اولیه مرغوب ضروری است، اگرچه باید توجه داشت که حتی در صورت استفاده از مواد اولیه کاملا یکسان، به کارگیری فناوری های متفاوت در تولید قطعه می تواند منجر به تفاوت کیفیت محصول و هزینه های تولید شود.

فناوری ReactPro، حاصل تلاش مشترک شرکت YIZUMI و FRIMO آلمان است که به منظور یکپارچه سازی فرایندهای تزریق پلاستیک و تزریق پلی اورتان توسعه یافته است. این فناوری امکان گسترش تولید قطعات دو یا چند جزئی با کیفیت سطح عالی در صنایع اتومبیل سازی، لوازم الکتریکی و لوازم خانگی را به شکلی خلاقانه و اقتصادی فراهم ساخته است.

ReactPro چطور کار می کند؟

فناوری ReactPro شرکت ایزومی حاصل ترکیب فناوری تزریق پلاستیک و قالبگیری واکنشی (Reaction Injection Molding) یا به اختصار RIM است. در این فناوری لایه ای از جنس پلی اورتان بر روی سطح قطعه پلاستیکی در درون قالب تزریق می شود. در مقایسه با روش سنتی که لایه پلی اورتان را بر روی قطعه اسپری می کرد، فناوری ReactPro باعث کاهش قابل توجه زمان سیکل تولید و در عین حال افزایش فوق العاده ی کیفیت سطح محصول می شود و جالب تر اینکه فرایند تولید تنها در یک مرحله انجام می گیرد و به همین دلیل باعث افزایش بازدهی تولید و کاهش قابل توجه هزینه تولید محصول می شود.

نکو بهینه ماشین در ایران پلاست 1402
مشاهده مقاله

یکپارچه سازی تزریق پلاستیک و تزریق پلی اورتان در قالب فناوری ReactPro

روش سنتی تولید قطعات پلاستیکی با روکش پلی اورتان

در توسعه  ReactPro شرکت ایزومی فناوری InPUR “1+2” را مورد استفاده قرار داده است که به طور مشترک با همکاری ایزومی و GK Concept GmbH آلمان در راستای ارتقاء دانش تولید قطعات چند جزئی با روشی ارزان قیمت و پر بازده به دست آمده بود. به طور کلی روش کار به این صورت است که دو قالب پلی اورتان در طرفین قالب تزریق پلاستیک بر روی گیره دستگاه تزریق نصب می شوند و پس از تولید قطعه پلاستیکی در قالب میانی، ربات قطعه را به تناوب در داخل یکی از قالب های تزریق پلی اورتان قرار می دهد تا پوشش پلی اورتان بر روی قطعه تزریق شود. دلیل استفاده از دو قالب تزریق پلی اورتان، فراهم آوردن زمان کافی برای انجام واکنش (پخت) پلی اورتان است. در این روش نیازی به استفاده از میز یا صفحه گردان بر روی گیره وجود ندارد و از این رو دستگاه فضای کمتری اشغال کرده و همچنین زمان سیکل تولید به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند.

123456789

تولید قطعات پلاستیکی با پوشش نرم و کیفیت سطح و بافت عالی تنها در یک مرحله

در طول برگزاری نمایشگاه مجازی ایزومی، عملکرد منحصر به فرد فناوری ReactPro با تولید آزمایشی درپوش پلاستیکی موتور خودرو با روکش پلی اورتان به صورت تک مرحله ای به نمایش در خواهد آمد. با استفاده از این فناوری انواع ویژگی های پوشش سطحی مانند خود ترمیمی، لطافت لمسی، براق بودن یا مات بودن و انواع بافت های سه بعدی قابل دستیابی است. با توجه به استفاده از پلی اورتان برای پوشش دهی قطعه، فناوری شرکت ایزومی قابلیت اعمال ویژگی های دیگری نظیر شفافیت، رنگ بندی و افزایش خود ترمیمی را نیز میسر ساخته به طوری که اثر خط و خش های ایجاد شده بر روی محصول نهایی پس از چند ساعت به صورت خود به خود و در دمای اتاق محو می شوند.

ایزومی در نمایشگاه K آلمان 2019
مشاهده مقاله

در تولید این قطعه از فناوری تولید افزایشی نیز بهره گرفته خواهد شد به این صورت از که چاپگر سه بعدی صنعتی SpaceA که فناوری ابداعی شرکت ایزومی است برای چاپ حلقه آببندی از جنس TPU در پشت درپوش موتور استفاده خواهد شد. ترکیب این فناوری ها با یکدیگر باعث دستیابی به شرایط ایده آل تولید انبوه و همزمان قابلیت سفارشی سازی محصول خواهد شد.

مزایای استفاده از ReactPro

  • کاهش زمان سیکل تولید
  • کاهش هزینه تولید
  • افزایش بازدهی
  • تولید تک مرحله ای قطعه پلاستیکی و روکش پلی اورتان
  • انعطاف پذیری تولید و قابلیت تغییر ویژگی های سطح قطعه نظیر خود ترمیمی، ضد خش بودن، لطافت لمسی و … بدون نیاز به تغییر تجهیزات تولید.
  • ترکیب تولید انبوه و تولید سفارشی در قابل مجموعه ای مرکب از دستگاه تزریق پلاستیک و چاپگر سه بعدی

مشخصات قطعه تولیدی

فناوری: سیستم یکپارچه تزریق پلاستیک و تزریق پلی اورتان ReactPro

ابعاد محصول: 400 x 350 x 25mm

وزن محصول: 475g

تعداد کویته قالب: 1+2 (InPUR)

پایه

جنس: AKROMID® RM-D GF20

حجم تزریق: 336cm3

ضخامت دیواره: 2.5mm

لایه پلی اورتان

جنس: SHGPuR

حجم تزریق: 15cm3

ضخامت دیواره: 0.6mm

تجهیزات خط تولید

ماشین تزریق پلاستیک: YIZUMI 500DP

تجهیزات تزریق پلی اورتان:FRIMO EPOx Mix

ربات و تجهیزات اتوماسین:YIZUMI 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *