تزریق به کمک آب (WAIM) و مزایای آن

تزریق به کمک آب (water-assist injection molding) به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در صنعت تزریق پلاستیک شناخته می شود. این تکنولوژی برگرفته از تزریق پلاستیک به کمک گاز است که به منظور تولید قطعات تو خالی و سبک به بازار محصولات پلاستیکی معرفی شده است. شباهت های اساسی بین این دو روش تزریق وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • کاهش هزینه مواد
  • کاهش هزینه ابزار
  • استحکام بیشتر قطعه تولید شده
  • کاهش زمان تولید

همچنین تفاوت هایی بین تولید به کمک آب و گاز نیز وجود دارد. مزیت هایی که در روش تولید به کمک آب نسبت به گاز وجود دارد را در زیر توضیح خواهیم داد.

  • سرعت خنک شوی قطعه در روش تزریق به کمک آب به میزان 50% نسبت به تزریق به کمک گاز کاهش می یابد.
  • بیش از %25 جداره قطعه، در روش WAIM کمتر خواهد بود (این درصد بستگی به ماده استفاده شده دارد).
aab
تزریق به کمک آب (WAIM) و مزایای آن

مزایای تکنولوژی تزریق به کمک آب (WAIM)

خنک شو:

 تکنولوژی تزریق به کمک آب، زمان خنک شو را به حداقل زمان ممکن نسبت به روش های تزریق عادی می رساند و نسبت به تکنولوژی تزریق به کمک گاز، زمان خنک شو را به دلیل ویژگی های آب، به کمتر از یک دوم کاهش می دهد، چراکه در این روش، آب امکان افزایش سرعت خنک شدن قطعه را ایجاد می کند. رسانایی آب 40 برابر و ظرفیت  گرمایی آن 4 برابر از گاز بیشتر است.

مزایای کنترلر KEBA i1000
مشاهده مقاله

پس از اتمام پروسه تزریق، جریان آب همچنان بین حفره های ایجاد شده در قطعه در جریان است و این امر موجب خنک شدن قطعه از داخل می شود، این در حالیست که سطح قالب نیز فضای خارجی قطعه را خنک می کند و موجب کاهش  زمان خنک شوی قطعه می شود.

جداره نازکتر، مواد کمتر:

 در مقایسه با گاز، آب تراکم ناپذیرتر است و ویسکوزیته بیشتری دارد. در روش تزریق به کمک آب، آب، پلاستیک را بصورت یکنواخت و با جداره نازکتر فشرده می کند ( حدود %25 بصورت کلی جداره در مقایسه با تزریق به کمک گاز نازکتر است). در نواحی قوس دار و هندسی قطعات پلاستیکی تولید شده حفظ ضخامت جداره یکی از بزرگترین مزایای تزریق به کمک آب بشمار می رود. جداره نازک بطور مستقیم با کاهش مصرف مواد، یکنواختی در جداره و حفظ استحکام قطعات در ارتباط است.

aaa
تزریق به کمک آب (WAIM) و مزایای آن

مواد مورد استفاده و عملکرد آنها:

حتی برای مواد نم گیر[1] (Hygroscopy) مانند پلی آمید، فرایند تزریق به کمک آب امکان پذیر است و تاثیری بر مشخصات مواد پلاستیکی ندارد- شاید به علت خنک کاری سریعی که در این فرایند اتفاق می افتد، امکان نفوذ آب وجود نخواهد داشت- همچنین نکته قابل اشاره در این مبحث اینست که امکان رنگ زدن و پوشش دهی با پودر وجود دارد.


[1] نم گیر: به مواد با قابلیت جذب ملکول های آب از فضای پیرامون می گویند.

21 دیدگاه

  • اصول محاسبه قیمت تمام شده محصولات پلاستیکی رو توضیح بدید و بفرمایید که حاشیه سود تزریق پلاستیک چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *