202020511

قالبگیری تزریقی-کششی-دمشی (Injection Stretch Blow Molding) که در ایران عموما به اسم قالبگیری بادی تزریقی شناخته می شود، رایج ترین روش برای تولید انبوه قطعات توخالی مانند حباب لامپ، قوطی قرص، ویال واکسن، قوطی کرم، بطری شربت، ظرف نمونه گیری، مرک و ظروف حمل مواد شیمیایی و آفات کشاورزی است. قطعات یاد شده به دلیل فرم هندسی و دهانه ی باریکی که دارند  به روش تزریق پلاستیک قابل تولید نیستند و لازم است به روش قالبگیری بادی ساخته شوند. از طرف دیگر به دلیل وجود تلرانس های انطباقی و پیچیدگی های ساختاری نظیر رزوه و شیار آببندی در دهانه ی این ظروف، تولید با دقت ابعادی بالا اجتناب ناپذیر است، از این رو روش قالبگیری کششی-بادی (Extrusion-Blow Molding) به تنهایی برای تولید این قطعات مناسب نیست.

دستگاه قالبگیری بادی تزریقی یا Injection Stretch Blow Molding Machine که به اختصار دستگاه ISBM نیز گفته می شود، ابداعی هوشمندانه برای ترکیب دو فناوری تزریق پلاستیک و قالبگیری دمشی در قالب یک ماشین واحد است که قابلیت تولید قطعات دارای دهانه باریک را در مقیاس انبوه، با کیفیت عالی، دقت هندسی/ابعادی بالا و با هزینه ای اقتصادی فراهم می آورد.

فرایند تولید به روش قالبگیری بادی تزریقی از 3 بخش تشکیل می شود:

  1. تزریق پریفرم: ماده اولیه از جنس پلاستیک پس از ذوب شدن، به داخل قالب مجهز به راهگاه گرم تزریق می شود.
  2. کشش و دمش: زمانی که دمای پریفرم تولید شده به اندازه مشخصی رسید، پریفرم به همراه سنبه از داخل کویته های قالب تزریق خارج شده و در قالب دیگری قرار می گیرد. سپس سنبه با حرکت به سمت پایین باعث کشیدگی محوری پریفرم شده و همزمان دمش هوای فشرده باعث انبساط شعاعی قطعه می شود.
  3. خروج قطعه: قطعات باد شده پس از خنک شدن از قالب تخلیه می شوند. لازم به ذکر است که مراحل خروج پریفرم و خروج قطعه در ماشین های بادی-تزریقی به طور همزمان انجام می گیرد که برای انجام این کار از دستگاه های تزریق کاروسل (عمودی) و قالب گردان استفاده می شود.
خط تولید سرنگ: فرایند تولید، ماشین آلات و الزامات کارخانه
مشاهده مقاله

دستگاه تزریق پلاستیک مجهز به بادکن ایزومی

شرکت ایزومی اخیرا محصول جدیدی را ارائه کرده که راه حلی نوآورانه برای تولید قطعات توخالی بادی-تزریقی، به ویژه حباب یا دیفیوزر لامپ LED به شمار می­ آید. این محصول با استفاده از تجهیز دستگاه تزریق پلاستیک یونیورسال سری A5 ایزومی به تجهیزات ویژه بادکن پلاستیک و سیستم قالب گردان توسعه یافته و بازدهی، دقت و نرخ تولید آن بالاتر از دستگاه های بادی-تزریقی کاروسل است و با توجه به فناوری برتری که دارد برای آن آینده ی روشنی در صنایع تولید حباب لامپ، تجهیزات پزشکی و دارویی، بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید مرک و  … انتظار می رود.

از جمله مزایای خط تولید حباب لامپ و ظروف بادی ایزومی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زمان سیکل تولید پایین
  2. تکرارپذیری و پایداری بی نظیر
  3. افزایش تعداد کویته ­های قالب
  4. قابلیت تولید رزوه گاز بند و آب بند
  5. دقت هندسی و ابعادی بسیار بالای قطعات
  6. قابلیت تبدیل دستگاه به دستگاه تزریق پلاستیک یونیورسال
  7. گارانتی نکو بهینه ماشین
  8. بهره گیری از کنترلر KEBA ساخت کشور اتریش
  9. سهولت تعمیر و نگهداری و موجود بودن قطعات یدکی در بازار

202020551

22 دیدگاه

  • با دستگاه سبدزنی 380 تن چه قطعات پلاستیکی دیگه ای رو میشه تولید کرد؟ بازار تولید سبد دوباره کی رونق میگیره؟

    • با درود و سپاس. از دستگاه تزریق پلاستیک 380 تن، علاوه بر تولید سبد می توان برای تولید انواع قطعات پلاستیکی استفاده کرد. در خصوص بخش دوم پرسش شما، پیش بینی وضعیت بازار پلاستیک در ایران به دلیل عدم قطعیت های فراوان، تقریباً ناممکن است. اما به طور کلی نوسانات بازار سبد پلاستیکی با فصل برداشت میوه و سبزیجات هماهنگ است و همزمان با فصل برداشت، تقاضا برای خرید سبد نیز افزایش می یابد و به اصطلاح بازار پر رونق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *